راه تقویت عزت نفس

۳۹ راه برای تقویت عزت نفس

عزت نفس یک مفهوم روانشناسی است و کار کردن روی آن نیازمند تجربه و مطالعه است.

اما با توجه به تحقیقات و درمان‌های روانشناسی راهکارهایی وجود دارد که برخی اصلی و برخی فرهی هستند. اما انجام هر کدام می‌تواند در افزایش عزت نفس شما موثر باشد.

۱۰۱ راه برای تقویت عزت نفس(جادوئی و از مرز گذشته)

با هم به صورت خلاصه وار با این راهکارهای جادویی آشنا می‌شویم.

۱

به دیگران عشق را هدیه بدهید

محبت کردن به دیگران راهیست که دریچه های انرژی مثبت را به روی ما باز می‌کند. حال ما را خوب می‌کند و در کنار حال خوب ما حال دیگران خوب می‌شود.

یکی از بهترین تکنیک های ممکن برای عزت نفس محبت کردن است.

۲

از دیگران حسن جویی کنید

حسن جویی یعنی نکات مثبت و مفید را در وجود دوستان و اطرافیان پیدا کنید و با دست گذاشتن و گفتن آنها به بهترین شکل حال آنها را خوب کنید.

مثلا:

مامان ازت به خاطر اینکه بدون توقع به من عشق و محبت کردی ممنونم.

پدر از تو به خاطر اینکه هزینه های بزرگ شدن من رو به دوش کشیدی ممنونم.

دوست خوبم از تو به خاطر مهربانی و بودنت کنارم ممنونم.

و…

۳

جلوی آیینه از خودتان تعریف کنید

وقتی به چشمان خود نگاه کنید و از خود تعریف کنید حس فوق‌العاده خواهید گرفت. مثل این می‌ماند که تمام سلولهای بدن را برای خدمت به خود فعال کرده اید. آن‌ها طوری به شما خدمت می‌کنند که خودتان متعجب می‌شوید.

ازت ممنونم که باهام همراهی می‌کنی

ازت ممنونم که باعث میشی به هدفام برسم

ازت ممنونم که انقدر زیبایی 

ازت ممنونم که انقدر جذابی 

ازت ممنونم که منو به یاد داری

۴

خوش بو باشید

یک عطر خوش بو بزنید و خودتان و دیگران را خوشحال کنید.

التبه عطر ملایمی بزنید که بوی آن به افرادی که حساسیت دارند آسیب نرساند.

عطر ملایم می‌تواند حال شما و اطرافیان را خوب کند و حس خوبی را به شما القا کند.

۵

ورزش کنید

در طول روز نیم ساعت تا یک ساعت را به ورزش اختصاص دهید. ورزش می‌تواند علاوه بر سلامتی روحیه شادی را برای شما ایجاد کند.

به خصوص ورزش صبحگاهی.

البته حواستان باشد که فشار زیادی را به بدن خودتان وارد نکنید.

چون به جای بهتر شدن ، حالتان خراب می‌شود.

۶

خودتان را مقایسه نکنید

خودتان را با هیچ کسی مقایسه نکنید. شما یک سلبریتی هستید. چون نمونه شما درجهان وجود ندارد.

۷

به استقبال ترس‌های خود بروید

از هر چیزی که می‌ترسید وارد آن شوید. چونکه ترس ها یکی از بزرگترین موانع موفقیت هستند.

۸

از افراد با عزت نفس بالا الگو بگیرید

افرادی که از نظر خودتان عزت نفس بالایی دارند و شخصیت درست و موفقی دارند می‌توانند الگو‌های خوبی برای شما باشند.

با الگو گرفتن از آنها زندگی شما تغییر می‌کند

۹

موسیقی گوش بدهید

با گوش دادن به موسیقی های خوب و بیکلام و تصور نکات مثبت عزت نفس شما زیاد می‌شود.

۱۰

به طبیعت بروید

طبیعت می‌تواند انرژی زیادی را در شما زنده کند و حال شما را خوب کند.

شما هم به طبیعت بروید و از انرژی سرشار آن استفاده کنید.

۱۱

بنویسید و نویسندگی کنید

نوشتن کمک می‌کند که ذهتان از مطالب بیهوده خالی شود. 

حتی برای درمانهای روانشناسی در کشور‌های پیشرفته از نوشتار درمانی استفاده می‌شود.

۱۲

از فکر منفی به عمل مثبت بروید

هر زمان افکار منفی به شما هجوم آورد کار مثبتی انجام دهید تا دوباره ذهنتان مثبت شود. این فرمول مثبت شدن افکار و اعمال شماست.

۱۳

کارهای مورد علاقه خود را انجام دهید

با انجام‌ کارهای مورد علاقه می‌توانید عزت نفس بالا را در زمان حال تجربه کنید.

۱۴

برای خودتان چک لیست آرزو درست کنید

چک لیست آرزو و حرکت کردن در مسیر آن یک کار به شدت لذت بخش است.

۱۵

اخبار را محدود کنید

اخبار را محدود کنید. گوش کردن به اخبار مثل ریختن زباله در ظرف ذهن است.

۱۶

کتاب بخوانید

هر چه از اهمیت مطالعه کتاب در افزایش عزت نفس بگویم کم گفته ام.

۱۷

پادکست گوش کنید

پادکست ها رای دقایقی شما را از دنیایتان جدا می‌کند و به دنیای جدید می‌برد.

۱۸

غذای سالم بخورید

علاوه بر کنترل ورودی های ذهن باید ورودی جسم خود را هم کنترل کنید. خوردن هر غذای مضری می‌تواند به شدت به سلامتی شما آسیب بزند.

۱۹

به اندازه کافی آب بنوشید

۷۰ درصد بدن ما از آب تشکیل شده و آب خوردن علاوه بر سلامتی سطح انرژی شما را تقویت می‌کند.

۲۰

هدف مند زندگی کنید و هدف گذاری کنید

هدف داشتن شما را به سمت شخصیتی قدرتمند می‌برد. در کتاب جدیدم مفصل در مورد رسیدن به شخصیت قدرتمند توضیح خواهم داد.

۲۱

برنامه ریزی کنید و بر اساس برنامه رفتار کنید

داشتن برنامه به ذهن شما جهت و نظم می‌دهد و یک ذهن منظم، به عزت نفس بالا ختم می‌شود.

۲۲

برای خود عادت های خوب ایجاد کنید و به آنها متعهد بمانید

اگر از من بپرسند یک نکته خوب و کوتاه در مورد موفقیت بگویم جوابم داشتن عادت های خوب است. و همینطور تعهد به این عادت ها بسیار مهم است.

۲۳

با افراد مثبت نشست و برخواست کنید

با انسان‌های درست و مثبت نشست و برخواست کنید.

۲۴

به خودتان هدیه بدهید

برای خودتان هدیه بخرید. حتی شده یک بستنی یا یک تکه نان خوشمزه

۲۵

به دیگران هدیه بدهید

ببنید دیگران چه چیزی دوست دارند. چه چیزی آنها را خوشحال می‌کند.

به دیگران هدیه بدهید و حالشان را خوب کنید تا حال خودتان خوب شود.

۲۶

کتاب بنویسید 

کتاب بنویسید. به همین سادگی. برای انسان های اهل عمل همین یک جمله کافیست.

۲۷

فیلم خوب و مثبت ببینید

رستاگاری در شائوشنگ، دانگال، سکسکه، شلاق و کلی فیلم مثبت دیگه که عزت نفس شما رو به سقف می‌چسبونه.

۲۸

آهنگ‌های مثبت گوش کنید

آهنگ‌هایی را گوش کنید که محتوای مثبت و انگیزشی دارند.

۲۹

ارتباط موثر را بیاموزید

ارتباط موثر و هدفمند را یاد بگیرید. اگر با اطرافیان ارتباط درستی برقرار کنید می‌توانید حس خوبی داشته باشید.

۳۰

ببخشید اضافه را حذف کنید

ببخشید میشه رد بشم

ببخشید میشه بهم آب بدین

ببخشید چرا اینجوری شده

ببخشید اونجوری شده

انقدر الکی ببخشید ببخشید نگیم

کلام ما به شدت روی عزت نفس ما اثر گذاره

۳۱

در گذشته زندگی نکنید

گذشته یعنی زندگی کردن در قبر کناری یک مرده و امید به بازگشت دوباره او به زندگی 

کافی نبود

گذشته بد، به خاطر این بود که آن زمان در لحظه حال زندگی نکرده اید.

۳۲

در تفکر آینده غرق نشوید

آینده توهم است.

اگر در لحظه حال متمرکز باقی بمانید می‌توانید آینده خود را خلق کنید.

در غیر این صورت موفقیتی برای شما به دست نمی‌آید یا حداقل موفقیت بزرگی برای شما حاصل نمی‌شود.

۳۳

در لحظه حال زندگی کنید

هر لحظه‌ای که به آینده یا گذشته فکر کردید با خود بگویید:

الآن چه کاری می‌تونم انجام بدم. در همین لحظه.  لحظه حال

۳۴

نقاشی بکشید

نقاشی های ساده از مناظری که دوست دارید بکشید.

نیاز نیست زیبای زیبا بکشید.

ساده بکشید اما بکشید.

۳۵

اتاق خودتان را مرتب کنید

کتابی داریم با این عنوان

تخت خوابتان را مرتب کنید

شما هم با یک اتاق مرتب نظم درست تر و بهتری را تجربه می‌کنید.

۳۶

وارد شغل مورد علاقه خود شوید

ما بیشترین زمانمان را در زندگی مشغول به انجام کار هستیم.

اگر کارمان را دوست نداشته باشیم حالمان بد می شود.

بعضی وقت ها هم نیازی است کاری که انجام می‌دهیم را حتی اگر دوست داشتنی نیست دوست داشته باشیم.

مثلا بیدار شدن صبح زود زیاد دوست داشتنی نیست ولی به خاطر رسیدن به موفقیت باید آن را دوست داشته باشیم تا بتوانیم انجامش دهیم.

۳۷

وبلاگ نویسی کنید

داشتن وبلاگ بارها و بارها باعث شده حال من بهتر شود. قطعا برای شما هم مفید خواهد بود.

۳۸

در اینستاگرام متن و عکسهای انگیزشی منتشر کنید

به جای انتشار پست‌های غم ناک و آه و ناله پست و استوری های انگیزشی منتشر کنید.

هر چه انگیزشی تر حال روحی خودتان بهتر.

۳۹

زندگینامه افراد موفق را مطالعه کنید

زندگی افراد موفق این باور را در شما ایجاد می‌کند که شما هم می‌توانید. شما هم می‌توانید در سختی به موفقیت برسید. شما هم می‌توانید ثروتمند شوید.

شما هم می‌توانید قدرتمند شوید.

پس زندگی افراد موفق را با دقت و قدرت مطالعه کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *