عزت نفس

چطوری عزت نفس خودمو بالا ببرم؟

خب خب خب
عزت نفس واقعا یه شاخصه مهم در شخصیت همه آدماست.

اگه از همین الان خودمون رو به عزت نفس مجهز نکنیم زندگی خوبی رو تجربه نمی‌کنیم و با کمال تاسف باید بگم افرادی که عزت نفس ندارن حتی اگه میلیارد ها میلیارد ثروت هم داشته باشن حال خوبی رو در زندگی ندارن.

به نظر من فردی که تا اینجا اومده و داره این مقاله رو میخونه خودش به این نتیجه رسیده که عزت نفس چه ارزشی داره و نیاز نیست من ده خط از مقاله خفن خودمو به این اختصاص بدم که چرا عزت نفس مهمه ولی اگه خیلی دوست دارین در موردش بدونید یه مقاله دیگه دارم که اینم داخلش گفتم اما پیشنهاد می‌کنم فعلا با کاغذ خودکار و مداد بشینید و به دقت نکات همین مقاله رو بنویسید. بعد اگه ضرر کردین بیاین یقه منو بگیرین.

۱

عزت نفس و افکار

بالا بردن عزت نفس

افزایش عزت نفس

۱.فکر مثبت، بدون بی خیالی

به این توجه کنید که دارین چطوری در مورد خودتون فکر می‌کنید. این افکار مثبته یا منفی؟ خب اگه منفی باشه نشونه خوبی نیست. حالتون بد میشه و حس خوبی به خودتون نمی‌دین.

البته که منطور من این نیست که کلا خودمون بزنیم به بی‌خیالی انگار نه انگار که انسانی هستیم با تمام نقاط ضعفی که در وجود ما خلا ایجاد کرده.

ولی خب آگاهانه تصمیم می‌گیریم که توجه ما روی نکات مثبت وجودی خودمون باشیم و بدونیم اگه نقاط ضعفی داریم با این دید بهش نگاه کنیم که (من می‌تونم با تمرین و به مرور مسئله خودمو برطرف کنم.) مثلا اگه مثل من تو برقرار ارتباط لنگ می‌زنید سعی کنید آروم آروم به رفتار آدم‌هایی که خوب ارتباط ارتباط می‌گیرن توجه کنید و کم کم ازشون الگو برداری کنید و بابت هر پیشرفت کوچیک تو دفتر خودتون بنویسید(خدایا شکرت که تونستم امروز بلند تر سلام کنم و انرژی خوبی با سلامم به آدم‌هایی که باهام در ارتباط بودن انتقال بدم.)

۲.به جای باید، بگیم می‌تونم

بعضی وقتا ما نیازه یه کاری رو برای هدفمون انجام بدیم. اما میایم به خودمون می‌گیم من باید صبح زود بیدار بشم.

خب اگه نتونیم بیدار بشیم فردا به خودمون می‌گیم: دیدی، دیدی نتونستی. بازم تنبلی کردی… و کلی حس منفی دیگه که در جریان این اتفاق به خودمون می‌گیم.

به جای اینکه بگیم باید سحرخیز باشم بگیم من می‌تونم سحرخیز باشم. حالا اگه یه روز هم نتونستیم به خودمون می‌گیم که: بشین فکر کن که چرا نشد. چرا امروز نتونستم، آیا شب دیر خوابیده بودم؟ نکنه بیدار شدم ، اما چون چرایی هدفم به اندازه کافی قوی نبود حال نکردم از خوابی بیدار بشم؟

۳.به سلامت ذهن و جسم توجه کنیم

باید بدونیم که همین جسم و روح ماست که ما رو می‌سازه. یعنی ما از جسم و روحمون ساخته شدیم و در کنار هم این دوتا می‌تونه به رشد ما کمک کنه.

باید در طول روز توجه ویژه‌ای به خودمون داشته باشیم.

تقذیه صحیح یه نکته مهم تو زندگی یه آدم با عزت نفس بالاست. خب باید غذاهای مفید و سالم بخوریم. از خوردن غذاهای بسته‌بندی شده به صورت افراطی خودداری کنیم و تا می‌تونیم سعی کنیم مواد غذایی سالم مصرف کنیم.

تحقیقات نشون می‌ده افرادی که غذای سالمی مصرف می‌کنن می‌تونن موفقیت‌های بیشتری کسب کنن. چون هم بدن سالمی دارن و هم انرژی‌شون به جای اینکه تو معده صرف حضم غذا بشه میره سمت مغز و به فکر کردن و توسعه دادن اون شخص کمک می‌کنه.

ورزشو که دیگه نگم براتون. هزار و یک تحقیق مختلف وجود داره که از فایده ورزش برای موفقیت و حال خوب ما گفته. برای اینکه حال خوبی به لحاظ روحی و جسمی داشته باشیم باید ورزش رو همیشه تو برنامه روزانه خودمون داشته باشیم. می‌تونید روی اینجا کلیک کنید. اینجا یه اپلیکشن هست که کمک میکنه و یادآوری می‌کنه که هر روز ورزش کنید و هوای بدن خودتون رو داشته باشید.

 

۱

برخورد با عزت نفس پایین

افزایش عزت نفس

دوست داشتن خود

باید ببینیم چطور با عزت نفس پایین خودمون برخورد کنیم. اگه عزت نفس پایین داریم و میخوایم عزت نفس خودمون رو بالا ببریم باید به این نکات توجه ویژه داشته باشیم.

۱.محرک‌های عزت نفس پایین رو پیدا کنیم

برای هر انسانی این محرک‌ها متفاوت هستن ولی به طور کلی باید بدونیم چه اتفاقات یا چه شرایطی باعث میشه عزت نفس ما پایین بیاد. خب خیلی از انسان‌ها وقتی در موقعیت‌های سخت قرار می‌گیرن عزت نفس‌شون پایین میاد. مثلا وقتی قراره از یه رابطه بیرون بیان یا وقتی قراره شغل خودشون رو تغییر بدن.

راهکار اینه که باید در نظر داشته باشیم که ما نمی‌تونیم اتفاقات و شرایط بیرونی رو کنترل کنیم ولی می‌تونیم نحوه واکنش نشون دادن به این اتفاقات رو کنترل کنیم. یعنی که من یاد بگیرم وقتی یه اتفاق مثل اجبار به مهارت پیش میاد بتونم خودمو کنترل کنم و اینو توی ذهنم جا بندازم که هر انسان برای پیشرفت نیازه در زندگی تغییراتی ایجاد کنه که اتفاقا بعضی از مواقع این تغیرات زیاد خوشایند نیستن.

نکته برای این قسمت

گاهی اوقات انسان‌هایی که تو زندگی ما هستن طوری با ما برخورد می‌کنن که ناراحت میشیم. یا حتی پیشنهادات و مشورت های اشتباهی به ما میدن. این جور مواقع باید بدونیم که ما نمی‌تونیم رفتار دیگران رو تغییر بدیم.

ولی خب میتونیم نحوه برخورد‌مون نسبت به افراد و شرایط مختلف رو در زندگی تغییر بدیم.

مثلا یه نفر میاد وسط خیابون با یه لحن پرخاشگرانه با ما برخورد می‌کنه. اینجا من میتونم پیش خودم بگم شاید یه اتفاق بد براش افتاده و حالش بده و من نباید برای این مورد ابراز نارحتی کنم.

پس وقتی اینطور فکر می کنیم برخورد ما هم مثبت خواهد بود و احساس بدی نسبت به خودمون پیدا نمی‌کنیم.

۲.الگو‌های ذهنی مشکل ساز برای عزت نفس

یه سری الگو‌های ذهنی وجود دارن که عزت نفس ما رو کم می‌کنن. افرادی که عزت نفس پایین دارن فک می‌کنن احساسات خودشون همون واقعیت دنیاست. مثلا من در ذهن خودم هر کسی که در جمع بلند بلند بخنده رو انسان پر رو و بی ملاحظه‌ای در نظر می‌گیرم.

اما در واقعیت بلند خندیدن در جمع مشکل بزرگی نیست. حالا اگه یه نفر داره این کار رو انجام میده و من احساس خوبی نسبت بهش ندارم، نشون دهنده مشکل اون شخص نیست. بلکه من باید بدونم احساسات من از واقعیت جداست.

یه مشکل دیگه‌ای که داریم اینه که صفر و صد به همه چیز نگاه می‌کنیم. مثلا میخوایم یه واحد تجاری رو برای کسب و کار خودمون اجاره کنیم. این واحد موقعیت خوبی داره ولی خب یه سری مشکلات داره از جمله اینکه آسانسور نداره.

حالا یه آدم که صفر و صدی به قضایا نگاه می‌کنه پیش خودش میگه این ساختمان کلا خوب نیست چون آسانسور نداره.

ولی آدمی که عزت نفس بالایی داشته باشه خیلی شفاف نقاط قوت و نقاط ضعف ساختمان رو در نظر می‌گیره. بعد نسبت به مبلغی که باید برای اجاره و رهن ملک بپردازه تصمیم می‌گیره که این واحد مناسب هست یا نه.

مثلا در ازدواج

یه پسر قراره ازدواج کنه و در سنی به سر می‌بره که حالا وقت ازدواجش هست.

این پسر میاد و یه سری ملاک برای خودش در نظر می‌گیره. حالا هر دختری که دید این ملاک ها رو جلوی روی خودش قرار میده. اگه به هر دلیلی دختری که باهاش آشنا شده یکی از این ملاک‌هارو نداشته باشه آقا پسر داستان میگه که این دختر مناسب نیست.

می‌بینید. این تفکر صفر و صدی فقط باعث میشه تو زندگی رشد نکنیم. یاد بگیریم خاکستری نگاه کنیم و بدونیم هر آدمی و هر موقعیتی یه سری مزایا و یه سری معایب داره.

۳.از افکار خود فاصله بگیرید

از افکار خودتون فاصله بگیرید.

در طول روز هزاران فکر وارد مغز ما میشه. خب قطعا تمام این افکار برای حس و حال خوب ما نیست. غالب این افکار منفی هستن و حال مارو بد می‌کنن. پس باید افکارمون رو خصوصا وقتی از یه حدی زیاد تر میشن روی کاغذ بیاریم. این روش کمک می‌کنه تا با یه دید بهتر متوجه بشیم تو سرمون چی می‌گذره.

۴.همه افکار خودمون رو بپیذیریم

خیلی وقتا ما، به خصوص یه سری از ما که دنبال موفقیت و مثبت اندیشی هستیم حاضر نیستیم افکار منفی خودمون رو بپذیریم و وقتی ما افکارمون رو نمی‌پذیریم حالمون بد میشه.

مثلا اگه یه فکری تو ذهنم من میگه تو نمیتونی خوب سخنرانی کنم این فکر رو ببینم و بپذیرم. بعد به ذهنم بگم من الان آمادگی سخنرانی رو ندارم. یعنی هنوز خوب تمرین نکردم تا این مهارت در من شکل بگیره. پس تمرین می‌کنم و این مهارت رو به دست میارم.

۵.جملات منفی را با مثبت جایگزین کنید

از این به بعد وقتی جمله یا کلام منفی در ذهن ما جاری میشه بیایم و اون جمله رو با جمله مثبت جایگزین کنیم.

مثلا اگه به خودمون میگیم:تو زشتی

به خودمون بگیم: امروز چقدر زیبا شدی یا بگیم: چقدر موهای قشنگی داری یا جملاتی نظیر این

گفتن جملات مثبت میتونه حال ما رو خیلی خیلی خوب کنه و عزت نفس ما رو دوباره بالا بیاره.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *