راهکار‌های عملی برای تولید محتوا

راهکارهای عملی در خلق ایده برای تولید محتوا

راهکارهای  عملی در خلق ایده برای تولید محتوا

هر فرد برای تبدیل‌شدن به یک تولیدکننده‌ی محتوا خوب می‌بایست یک شخصیت حرفه‌ای در خود به وجود آورد. این شخصیت نیازمند به وجود آوردن یکسری تغییرات در سبک زندگی است.

ازآنجایی‌که ما همواره در برابر تغییرات مقاومت از خود نشان می‌دهیم نمی‌توان گفت که سرمنزل مقصود در دسترس همه‌ی کسانی است که قدم در این مسیر می‌گذارند.

استفان کاوی در کتاب معروف خود اشاره می‌کند: “در تحقیقی توسط ماریلین فرگوسن، او مشاهده کرد که هیچ‌کس نمی‌تواند دیگری را تشویق به تغییر کند. هر یک از ما نگهبان دروازه‌ی تغییر خود هستیم. که این دروازه فقط از درون به بیرون باز می‌شود” .

اما من مطمئن هستم شما می‌توانید به‌عنوان یک تولیدکننده‌ی محتوا در هر حوزه‌ای که احساس نیاز می‌کنید فعالیت خود را شروع کنید. چون شما کسی هستید که در حال خواندن این مقاله‌اید. پس تغییرات از درون در حال رخ دادن است.

درصد بالایی از مردم شاید حتی به خود زحمت جست‌وجوی  واژه‌ی محتوا را نیز به خود ندهند. امیدوارم قدر خود را بدانید. ما هم تلاش کرده‌ایم در این متن کوتاه نکاتی را در زمینه‌ی تولید محتوا بیان کنیم.

بیل گیتس

بیل گیتس

وقتی واژه ی محتوا به گوشمان می خورد ناخودآگاه جمله ی معروف بیل گیتس برایمان تداعی می شود “محتوا پادشاه است”.

اما ممکن است معنی آن برای اکثر مردم خیلی قابل فهم نباشد.

معنی تولید محتوا

من به‌عنوان یک نویسنده مدت‌های زیادی در جست‌وجوی شناخت این کلمه بودم و هر بار که تلاش می‌کردم معنی واحدی از آن برای خودم پیدا کنم با تعریف جدیدی آشنا می‌شدم.

اما به عبارت ساده، هر آنچه ما سعی می‌کنیم برای بیان خواسته‌هایمان به دیگران ارائه دهیم تا نتیجه‌ی موردنظر خود را بیابیم یک محتوا است.

نوزاد با گریه کردن می‌تواند به مادر بفهماند که گرسنه است. یک کودک کار با پاک کردن شیشه‌ی خودروی شما سعی می‌کند شمارا برای دریافت مبلغی ناچیز مجاب کند. یک موسیقی‌دان با کنار هم قرار دادن نت‌های موسیقی سعی دارد تا با خلق اثری جدید دیگران را  برای گوش دادن به آن ترغیب کند.

تمامی این تلاش‌ها محتوایی است که ما برای عرضه کردن و رسیدن به هدفی تولید می‌کنیم. این یک تعریف عامیانه  و ساده از تولید محتوا است.

حالا کمی تخصصی تر به قضیه می پردازیم. تولید محتوا یکی از اساسی ترین نیازهای بشر برای ادامه ی زندگی در قرن ۲۱ است.

ارتباطات، موفقیت در کسب‌وکار، تعاملات سازنده، کسب درآمد  و هر آنچه یک انسان برای رشد و تعالی در چهارچوب ذهن خود دارد نیازمند تولید یک محتوای خوب است.

اما شاید بیشترین جست‌وجو در زمینه‌ی تولید محتوا در غالب یک حرفه برای کسب درآمد باشد. خبر خوب آن است که  هنوز برای فعالیت در این حوزه فرصت باقی است.

خب قبول کردیم که تولید محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است. اما با خود می‌گویید حالا من باید توی چه زمینه‌ای فعالیت کنم. پاسخ این سؤال بستگی به خودتان دارد. هرکدام از ما درطول زندگی خود بَنا به نیاز، توانایی‌ها و مهارت‌هایی را کسب کرده‌ایم .توانایی‌هایی که می‌تواند برای دیگران نیز مؤثر و مفید باشد. این ساده‌ترین موضوع برای تولید محتواست. تولید اطلاعاتی در مورد حوزه‌ای که در آن توانمند هستیم.

شاید بگویید من توانایی برای عرضه  کردن ندارم، حالا تکلیف چیست؟ کسب مهارت جدید یکی از مواردی است که ما می توانیم پس از فراگیری در قالب تولید محتوا  برای دیگران منتشر کنیم. این اقدام همان تغییراتی است که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم .

تغییراتی که اگر به‌سلامت از آن عبور کنیم می‌توانیم در حوزه‌ی محتوا حرفی برای گفتن داشته باشیم. بگذارید همان اول بگویم کمال‌گرایی آفت بزرگی درراه تبدیل‌شدن به یک تولیدکننده محتوای حرفه‌ای است.

باغبان می‌داند باغ هرچقدر هم از آب سیراب شود، محصول آن در زمان معینی به بار خواهد نشست. یک شبه راه صد ساله رفتن رؤیایی دست نیافتی است. جایی خواندم که شخصی فایلی با‌عنوان ((چگونه به‌سرعت روزانه ۵۰۰ هزار تومان دربیاوریم)) خریده بود. پس از یک روز تلاش برای دانلود فایل سه گیگی، با تعداد زیادی تکست روبه‌رو شده و درون همه‌ی تکست ها نوشته‌شده بود “دزدی کن”.

تولید محتوا نیازمند داشتن ایده‌ای جذاب و تأثیر گذار است. اما شاید یکی از دلایلی که شما تا به اینجا مطالب را خوانده‌اید این باشد که چه‌کارهایی به ما کمک می‌کنند تا ایده‌ی مناسب را پیدا کنیم. جای نگرانی نیست ما در اینجا  ۱۰ ایده برای انتخاب موضوع تولید محتوا جهت بازاریابی بیان می‌کنیم:

۱۰ ایده برای انتخاب موضوع تولید محتوا

۱- لیستی از مزایا را ارائه دهید

در هر حرفه‌ای که مشغول به‌کار هستید می‌توانید لیستی از مزایای اثرگذار آن بر زندگی دیگران تنظیم کنید. برای مثال اگر در زمینه‌ی آشپزی فعالیت می‌کنید می‌توانید به‌جای معرفی غذاها از تأثیر گذاری آن بر سلامت و تندرستی، لیستی تهیه کنید و از این موضوع محتوای مناسبی برای پرسونای خود تولید خواهید کرد. شاید در نظر مخاطب اثری که محصول شما بر روی زندگی‌اش می‌گذارد به‌مراتب از معرفی ظاهری فعالیت شما جذاب‌تر باشد.

۲- فهرستی از مواردی که باید از آن اجتناب کرد تهیه و منتشر کنید

یکی از موارد جذاب برای مخاطب شما می‌تواند اجتناب کردن از برخی  کارها باشد. در مثال آشپزی، شما می‌توانید ۱۰ مورد از مواردی که برای سلامت فرد مضر است را معرفی و عدم مصرف آنها را توصیه کنید. دو اهرم ترس و لذت می‌تواند در اقدامات ما بسیار حائز اهمیت باشد. ترس به‌مراتب قدرت بیشتری برای مجاب کردن ما در انجام دادن یا ندادن کاری دارد. شما با این لیست می‌توانید محرک ترس را فعال کنید.

۳- سوالات برجسته هفته

یکی از کارهایی که به ما کمک می‌کند ایده‌ی مناسبی برای خلق محتوا به‌دست آوریم این است که با درخواست از دیگران در غالب پست یا متن وبلاگ، سؤالاتی را که دغدغه‌ی مخاطب در مورد حرفه‌ی شما می‌باشد جمع‌آوری کنید. پس‌ازآن در هر هفته یکی از سؤالات را مطرح و در راستای رفع ابهامات آن محتوایی ارزشمند ارائه دهید.

 

۴- آینده ی فعالیت خود را پیش بینی کنید

به‌هرحال شما در حرفه‌ی خود به‌عنوان یک متخصص شناخته می‌شوید. شاید تا به امروز به پیش‌بینی روند و آینده‌ی شغل خود توجه نکرده باشید. اما حالا زمان مناسبی است تا با پیش‌بینی روند حرفه‌ی خود، مشتری را دعوت به یک محتوای جذاب کنید. ایده‌ای ساده برای شما که فقط کافی است کمی دانسته‌های خود را برای پیش‌بینی آینده به‌کار ببندید.

۵- آینده ی کاری خود را تبلیغ کنید

یکی از مؤثر ترین کارها برای افزایش محبوبیت کاربر، تبلیغ از محصولاتمان  است. تبلیغ کردن می‌تواند تأثیر مستقیم برافزایش فروش ما داشته باشد. حالا کافی است کمی از آینده‌ی کاری خود تبلیغ کنیم. به مخاطب نشان دهیم چه آینده‌ای منتظر فعالیت‌های ما است و شعله‌ی اشتیاق برای دنبال کردن ما در دلش روشن نگه‌داریم. وعده‌های جذاب باعث می‌شود مخاطب وقت بیشتری را به ما و محتوای ما اختصاص دهد.

۶- شکار لحظه ها

یکی دیگر از مواردی که می تواند به عنوان ایده ی تولید محتوا مطرح شود نمایش فرایندی است که ما در پشت صحنه ی ارائه ی خدماتمان در حال انجام آن هستیم. دوربین را برداشته و از لحظه هایی که فکر می کنید برای مشتری جذاب به نظر می رسد فیلمی تهیه کنید. با این کار علاوه بر ایجاد احساس صمیمیت با مخاطب، اطمینان لازم برای مشتری جهت تهیه ی محصولات ما را نیز فراهم خواهید کرد. با یک تیر سه نشان بزنید. خلق محتوا، احساس نزدیکی و جلب اطمینان مشتری.

۷- عکس های خود را به در غالب داستان ارائه دهید

یکی از پرطرفدارترین اپلیکیشن های فضای مجازی در حوزه‌ی شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام است. شما می‌توانید عکس‌هایی را که در طول روز از فعالیت خود تهیه‌کرده‌اید به‌صورت استوری در اینستاگرام به اشتراک بگذارید. محتوایی مناسب برای معرفی هرچه بهتر فعالیت خود به مخاطب.

۸- نظرسنجی و جمع بندی آن

شما می‌توانید به‌صورت دوره‌ای برای مشتریان خود نظرسنجی بگذارید. سپس نظرات را جمع‌آوری کرده و برای آن اقدام به تولید محتوا کنید. ایده‌ای که به ما کمک می‌کند تا با شناسایی نیاز مشتری علاوه بر تولید محتوا، درصدد بهبود نواقص نیز قدم برداریم.

۹- تکنیک آسمان خراش

شما می‌توانید از تکنیک آسمان‌خراش که برای اولین بار توسط Brian Dean مطرح شد استفاده کنید. در این تکنیک شما محتوای رتبه‌ی یک گوگل مربوط به حرفه‌ی خود را شناسایی و تلاش می‌کنید تا با تولید محتوایی متفاوت آن را مجدداً در فضای مجازی منتشر کنید. با این کار علاوه بر به‌دست آوردن ایده‌ی مناسب، می‌توانید در کمترین زمان بیشترین بازدید را نیز داشته باشید.

۱۰- نکته روز را یادداشت کنید

همه‌ی ما در طول روز در حوزه‌ی فعالیت خود با نکته‌های مفیدی روبرو می‌شویم. این موضوع می‌تواند ایده‌ی خوبی برای تولید محتوا باشد. برای این منظور لیستی از نکات مفیدی را تهیه و روزانه آن را انتشار دهید. یکی از معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی در این رابطه توئیتر می‌باشد. اشتراک‌گذاری محتوای مفید در غالب یک جمله، بسیار اثرگذار خواهد بود.

 

ایده‌های بسیاری برای تولید یک محتوای خوب وجود دارد. حتی شما می‌توانید گزینه‌های بیشتری به این لیست اضافه کنید. اما حالا فرض می‌کنیم یک ایده‌ی ناب برای تولید محتوا پیداکرده‌ایم. پس با چالش جدیدی روبه‌رو هستیم.

 

از کجا شروع کنیم

شروع تولید محتوا

تولید محتوا

در گام نخست باید به این نکته توجه داشت.” فقط شروع کن”. وقتی غرق در فراهم کردن اسباب سفر می‌شویم هیچ‌گاه سفر را شروع نخواهیم کرد. بدون در نظر گرفتن اقدامات جانبی شروع به تولید محتوای متنی، صوتی، تصویری کن. جالب اینجاست که همه‌ی ما در ابتدای این مسیر آماتور و مبتدی هستیم. اقدام کردن عاملی است که یک تولیدکننده محتوا را از یک علاقه‌مند تولید محتوا متمایز می‌کند.

۱۰ کاری که باید برای شروع تولید محتوا و بهبود آن انجام دهیم:

تولید محتوا

مراحل تولید محتوا

۱- اهداف خود را مشخص کنید

هدف از تولید محتوا می‌بایست هوشمندانه باشد. قبل از شروع تولید محتوا می‌بایست اهدافی را مشخص کنیم که قابل‌اندازه‌گیری، دست‌یافتنی و مرتبط به موضوع مدنظر ما  باشد. این اهداف باید شفاف بوده و مرحله‌به‌مرحله رسیدن به آن نیز تعیین‌شده باشد. برای مشخص کردن اهداف ابتدا می‌بایست مخاطب خود را در نظر بگیرد و تلاش کنید هدفی برای جلب رضایت او بنویسید.

۲- تیم تولید کننده ی محتوا تشکیل دهید

این تیم باید متشکل از اعضای متخصص در زمینه‌ی نویسندگی، عکاسی، گرافیک، صداگذار، کارشناس سئو، مدیر بازاریابی، مدیر پروژه، استراتژیست محتوا و  سایر موارد باشد. اما خب برای ما که تازه شروع کرده‌ایم این کار در ابتدا امری دست نیافتی است. اما باید بدانیم در ابتدای مسیر نیاز به این تیم نیست. حرفه‌ای شدن نیازمند گذشت زمان و طی کردن مراحل رشد و تکامل است.

۳- مخاطب خود را دریابید

تمام تمرکز برای تولید محتوا باید برای جلب رضایت مشتری و جذب مخاطب باشد. آنچه شما در غالب محتوا تولید می‌کنید باید در راستای رفع نیاز مشتریان باشد. شما باید با نظرسنجی، طرح سؤال، دریافت بازخورد از مشتری بتوانید با تجزیه‌وتحلیل مناسب یک محتوا برای مخاطب تهیه کنید.

۴- برنامه ریزی کنید

یکی از اصول اساسی در تمامی مراحل زندگی، برنامه‌ریزی صحیح و مناسب است. این موضوع برای تولید محتوا نیز صدق می‌کند. شما برای اینکه بتوانید تمامی مراحل تولید محتوا را به‌طور کامل طی کنید می‌بایست درک درستی از برنامه‌ریزی داشته باشید. با برنامه‌ریزی کردن شما خود را ملزم به انجام کارهای ضروری می‌کنید که درزمینه‌ی تولید محتوا امری حیاتی به‌حساب می‌آیند. برنامه‌ریزی برای تولید محتوا شامل موارد ذیل می‌باشد:

تعیین موضوع – تأیید موضوع – نوشتن – ویرایش – تصحیح – انتشار – توزیع

۵- بیاموزیم

یک تولیدکننده حرفه‌ای نیازمند آموزش مداوم است. خوب می‌دانیم دانش و تکنولوژی در حال رشد و پیشرفتی سریع هستند. اکتفا به دانش قبلی یعنی تعیین سطحی برای دانسته‌هایمان. ما باید بخش مهمی از زندگی‌مان را به کسب اطلاعات و دانش روز اختصاص دهیم.

هرچه بروزتر باشیم می‌توانیم دغدغه و نیازهای مخاطب را بهتر پاسخ بدهیم. برای مثال آگاهی از دانش SEO برای انتشار محتوا در بستر فضای مجازی بسیار حائز اهمیت است. افزایش آگاهی باعث می‌شود در زمان طوفان فکری بتوانیم بهره‌ی بیشتری از موضوع مدنظر ببریم.

۶- طوفان فکری را جدی بگیرید

یکی از بهترین کارها برای تولید محتوا در زمان کوتاه، تشکیل کارگاه‌های طوفان فکری است. هر یک از اعضا در این کارگاه  با اشتراک‌گذاری افکار خود به‌صورت طوفانی شرایطی را فراهم می‌کنند تا محتوایی که آماده‌ی تولید است از ارزش بالاتری برای مخاطب برخوردار باشد.

۷- محتوای خود را تولید کن

زمان آن فرارسیده با طی کردن مسیری که تاکنون شرح دادیم نسبت به تولید محتوای خود اقدام کنید. محتوای متنی یکی از مرسوم‌ترین روش‌های تولید محتواست. برای این منظور شروع به نوشتن کنید. از نوشتن هراس نداشته باشید و زمانی که محتوای خود را تولید کردید پس از گذشت یک روز دوباره بازنگری کرده و در صورت نیاز تغییرات موردنظر خود را اعمال کنید.

اگر محتوای تصویری استفاده می‌کنید قبل از توزیع می‌بایست به کمک برنامه‌های حرفه‌ای موجود محتوای خود را ویرایش کنید. بعضی از این نرم‌افزارها با ارائه امکانات لازم، این ویرایش را برای مبتدی‌ترین افراد نیز فراهم خواهند کرد. در محتوای صوتی ، تهیه‌ی متن بسیار ضروری است. پس‌ازآن که محتوای صوتی خود را تهیه کردید به کمک نرم‌افزار مخصوص می‌توانید آن را مخاطب پسند کرده و سپس اقدام به توزیع آن کنید.

۸-  محتوای خود را منتشر کنید

حالا که محتوای خود را تولید کرده‌اید زمان انتشار آن فرارسیده است. اما ابتدا باید مطمئن شوید محتوایی که شما ساخته‌اید به‌راحتی در دسترس مخاطب قرار می‌گیرد یا نه. در زمان انتشار می‌بایست دقت کرد تا مواردی از قبیل هایپر لینک، عناوین فرعی و اصلی به‌درستی در غالب تعیین‌شده قرار بگیرند.

یادمان باشد برای انتشار محتوا باید همانند تولید محتوا تقویمی در نظر بگیریم. تقویم انتشار محتوا زمان در نظر گرفته‌شده برای به اشتراک‌گذاری محتوای شما در فضای مجازی را نشان می‌دهد.

۹- محتوای خود را توزیع کنید

پس از انتشار محتوا زمان توزیع آن در بستری مناسب است.روش‌های زیادی برای توزیع محتوا وجود دارد. انتشار در شبکه‌های اجتماعی، ارسال در غالب ایمیل، تبلیغ در پست‌های جذاب و  موارد مشابه. اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که رسانه‌هایی را انتخاب کنیم که از اشتراک‌پذیری و تعامل پشتیبانی بالاتری برخوردار باشند.

۱۰- بهینه سازی محتوا

به دلیل رشد بی‌وقفه‌ی علم و دانش، محتوای شما هرچقدر هم به‌روز باشند بالاخره پیر و قدیمی می‌شوند. اطلاعات آن منسوخ و دیگر مورداستفاده مخاطب قرار نمی‌گیرد. بنابراین می‌بایست هرچند وقت یک بار با ممیزی و ارزیابی محتوای خود آن را بهینه و به‌روزرسانی کنید. محتوای تولیدشده نیازمند مراقب است و این کار می‌بایست پس از گذشت زمان طولانی صورت پذیرد تا علاوه بر احیای آن بتوان مطالب به‌روزتری را به مخاطب عرضه کرد.

این ده مرحله در مسیر تولید یک محتوا می‌تواند شمارا به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا معرفی کند. داشتن هدف و برنامه‌ریزی دقیق دو رکن اساسی برای رشد و تعامل ما در این راه است.

حرف آخر

تولید محتوا یکی از ابزارهای قدرتمند و مهم در زمان حال است. اگر تولید محتوا به یک مهارت تبدیل شود قطعاً دستاوردهای بزرگی برای شما و زندگیتان به ارمغان خواهد آورد. کافی است از حاشیه‌ی امنی که به‌ظاهر برای خود ساخته‌اید خارج‌شده و در مسیر جذاب تولید محتوا قدم بگذارید. یادتان نرود، شما از معدود کسانی هستید که این مقاله را تا انتها همراهی کرده‌اید. من به شما قول می‌دهم روزهای خوبی در انتظار شماست.

کاری از سامان نجاتی

10 پاسخ
  1. فریبا نبی زاده
    فریبا نبی زاده گفته:

    سلام جناب نجاتی مقاله خوبی بود. نکات کاربردی و مفیدی مطرح نمودید.
    داشتن سبک در نوشتن و تولید محتوا کمک می کند که مخاطب خاص هنگام انتخاب مقاله یا محتوا جهت مطالعه سردرگم نشود و مستقیم در جستجوی محتوای مورد علاقه اش باشد و دسترسی برایش راحت تر خواهد بود. محتوای تولید شده باید چنان تاثیرگذار و موجز باشد تا مخاطب را اسزر و درگیر خودش کند و دیگر نیازی نباشد که مخاطب در فضای مجازی یا گوگل سرچ بی هدف انجام دهد.
    محتوا باید بروز شده، مفید، کاربردی و موجز باشد.
    موفق و پایدار

    پاسخ
    • سامان نجاتی
      سامان نجاتی گفته:

      تولید محتوا به مانند یک جاده ی وسیعی است که هر چقدر ادامه می دهیم به انتهای آن نمیرسیم.به نظر من حرکت کردن در این مسیر به مراتب مهم تر از رسیدن به انتهای آن است.چون هر چه دستاورد هست در مسیر قابل دستیابی است.داشتن سبک در تولید محتوا مثل یک چی پی اس، ما را در مسیر درستی که برگزیدیم راهنمایی و هدایت میکند

      پاسخ
      • رضا محمدی
        رضا محمدی گفته:

        من با این حرفت موافقم
        اینکه تولید محتوا یه جاده هست که باید توش حرکت کنیم و ازش لذت ببریم.
        منم با این جمله موافقم

        پاسخ
    • رضا محمدی
      رضا محمدی گفته:

      ممنونم ازتوضیحات کاربردی و زیبای شما
      دقیقا مطلب خوبی مطلبی هست که بتونه مخاطب رو از سرچ و گشتن دوباره در فضای وب بی نیاز کنه.

      پاسخ
  2. زهرا علیزاده
    زهرا علیزاده گفته:

    سلام و عرض ادب. مقالهٔ بسیار جامع و کاملی بود. نکات کلیدی و کاربردی خیلی خوبی در حوزهٔ تولید محتوا در این مقاله ذکر شده بود، که من شخصاً نیاز می‌بینم چندین بار مطالعه شود و هر بار مطلب جدیدی به آموخته‌هایم اضافه خواهد شد. و واقعاً قدم اول برای تولید محتوا تصمیم‌گیری برای شروع است. موفق باشید.

    پاسخ
    • رضا محمدی
      رضا محمدی گفته:

      ممنونم از نظرتون
      امیدوارم با مطالعه این مقاله شاهد اتفاقات خوبی در فرایند تولید محتوای خودتون باشین

      پاسخ
  3. هلیا حاتمی
    هلیا حاتمی گفته:

    سلام و خدا قوت میگم به شما آقای نجاتی.
    بسیار عالی و حرفه ای و کاربردی بود
    یه نکته ای که تقریبا تو هر بخش کم و بیش اشاره شده بود و من شخصا اینو تجربه کردم این بود که واقعا برای اینکه تو این حوزه له نشیم باید مدام مطالعه و به دست آوردن اطلاعات جدید رو داشته باشیم
    از ایده طوفان فکری خیلی خوشم اومد تا حالا امتحان نکردم ولی به زودی حتما انجامش میدم
    خیلی ممنون بابت محتوای ارزشمندتون
    موفق باشید

    پاسخ
    • رضا محمدی
      رضا محمدی گفته:

      ممنونم از شما هلیا جان؛
      واقعا چیزایی که میگی در تولید محتوا خیلی حیاتی هست و خوشحالم که تو هم این مطالب رو از نزدیک حس کردی

      پاسخ
  4. مریم ظاهری
    مریم ظاهری گفته:

    مقاله‌تون خیلی خوب آقای نجاتی، خداقوت میگم بهتون. اگر کسی با کلمه تولید محتوا آشنا نباشد و بخواهد در این مورد اطلاعاتی به دست بیاورد این مقاله می تونه بهش کمک کنه. یک چشم انداز کلی در مورد تولیدمحتوا بیان کردید.به نوعی نقشه راه و به خوبی ترسیم کردید برای هر کسی که به این حوزه علاقه‌منداست. ایده های خوبی را هم مطرح کردید.تشکر از شما
    موفق باشید

    پاسخ
    • رضا محمدی
      رضا محمدی گفته:

      ممنونم از پاسخگویی و نظر ارزشمند شما خانم ظاهری عزیز
      مرسی که همراهی می‌کنید و نظرات خودتون رو ارائه میدین

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *