شخصیت ۱۶ تیپ شخصیتی

شخصیت ۱۶ تیپ شخصیتی

شخصیت ۱۶ تیپ شخصیتی

شخصیت شناسی به ما کمک می کند خودمان و سایر انسان ها را بهتر بشناسیم و بتوانیم ارتباط موثر تری با آن ها داشته باشیم

با ۱۶ تیپ شخصیتی انسان ها آشنا شوید و به بهترین شکل با آن ها برخورد داشته باشید

خواندن مقاله چه سودی دارد؟

در این مقاله قصد دارم تا شما را با انواع تیپ های شخصیتی آشنا کنم،البته متد MBTI که یکی از بهترین روش های شخصیت شناسی است

این مقاله برای هر کسی که با مردم سر و کار دارد بسیار مفید است

یک فروشنده زمانی که شخصیت مشتری خود را بشناسد می تواند بسیار راحت او را متقاعد کند که از او خرید کند

یک مدیر و مسئول شرکت زمانی که شخصیت شناسی را بداند بهتر و موثر تر با کارکنان خود برخورد می کند و طوری به آن ها انگیزه می دهد که بهتر کار کنند

اگر مربی و یا مدرس را یا آموزگار باشید می فهمید که کدام سبک تدریس برای کدام شخصیت مناسب تر است و می دانید چگونه اطلاعات خود را به آن ها بدهید تا آنها به بهترین شکل پردازش کنند

زمانی که وکیل هستید می توانید از شخصیت شناسی برای شناختن هیئت منصفه استفاده کنید و وقتی پزشک هستید می توانید روحیات بیماران خود را به خوبی دریابید

چگونه بیشترین بهتره را از مقاله داشته باشیم؟

این مقاله چون قرار است مجموعه ای از اطلاعات جدید در مورد شخصیت شناسی به شما بدهد یا اطلاعات قبلی شما را تکمیل کند،باید با دقت بیشتری خوانده شود

بعد از خواندن باید اطلاعات خودمان را دوباره مورد برسی قرار دهیم و از این روش در زندگی و ارتباطات خود استفاده کنیم و سپس دوباره این مقاله را با دید جدید بخوانیم

 

تیپ های چهارگانه

برونگرا یا درون گرا:

تمرکز یا عدم تمرکز

شخصیت درون گرا
کسب انرژی

شخصیت هر انسانی که در اطراف خود میبینیم به یکی از این دو دسته تعلق دارد،یعنی یا شخصیت درون گرا و یا برون گرا دارد

اولین بعد تیپ شخصیتی درباره انرژی افراد است،اینکه انرژی خود را از کجا به دست می آورند

کدام رفتار به شما انرژی بیشتری می دهد؟تبادل با دیگران و صحبت با آنها یا تنهایی و با خود بودن؟

برون گراها انرژی خود را از تبادل با دیگران می گیرند و آن را به دیگران می دهند.آن ها هر چه تبادل بیشتری با سایرین داشته باشند انرژی بیشتری می گیرند

اما درون گراها بیشتر با خود ارتباط دارند تا دیگران و به عبارتی خود محور هستند.این به معنای خودخواه بودن نیست بلکه به این معناست که متکی به خودشان هستند

افراد درون گرا به سادگی می توانند روی یک مسئله متمرکز شوند و معمولاً شخصیت آن ها مناسب کارهایی است که از میزان تمرکز بالایی برخوردار است،اگر دقت کنید در بین افرادی که کارهای متمرکز انجام می دهند درونگراها بسیار بیشتر هستند

تمرکز برای افراد برون گرا سخت تر است زیرا هنگام تمرکز و تنهایی انرژی آن ها کمتر است

در حالی که برون گراها مایلند به آن چه در پیرامونشان می گذرد توجه کنند درون گراها دوست دارند خودشان را غرق کاری کنند که به آن علاقمند هستند

بر خلاف درون گراها برون گراها دائماً دنبال بهانه ای می گردند که روی چیز به خصوصی متمرکز نشوند،زیرا آن ها تحت تاثیر بسیاری از حوادث بیرونی هستند

یک کار یا چند کار

برون گراها ترجیح می دهند از هر کاری که وقت دارند اطلاع داشته باشند و تا می توانند از کارهای مختلف اطلاعات کسب کنند اما درون گراها ترجیح می دهند فقط به چند کار محدود تمرکز کنند و به صورت عمیق در مورد آن ها آگاهی به دست بیاورند

اول عمل بعد فکر یا اول فکر بعد عمل

درون گراها قبل از انجام کاری در مورد آن فکر می کنند.سعی می کنند بیگدار به آب نزنند و تا می توانند جوانب یک کار را بسنجند

برون گراها به سرعت دست به عمل می زنند،سریعاً از کاری به کار دیگر می روند و به عبارت دیگر تحت تاثیر عمل هستند

درون گراها دقیقا برعکس هستند،آن ها تا می توانند در مورد موضوع مورد نظر فکر می کنند وقبل از انجام کار کامل و دقیق آن را مورد برسی قرار می دهند،همچنین حین انجام کار دائماً عملکرد خود را مورد برسی قرار می دهند

برون گراها به کمیت بیشتر اهمیت میدهند و درون گراها بیشتر کیفیت را مد نظر قرار می دهند

درون گراها قبل از اینکه حرف بزنند حرف و فکر و ایده را در ذهنشان ویرایش کرده اند و آنچه حاصل می شود محصولی کامل است اما برون گراها فکر و حرفشان را در دنیای بیرون و خارج از ذهن خود برسی می کنند

حسی یا شمی بودن:

اشخاص به دو طریق اطلاعات را جذب می کنند که نامشان حسی و شمی است

شخصیت شناسی در جذب اطلاعات
شخصیت شناسی
راهکار
یه مقاله توپ برای افزایش اعتماد به نفس

همه ما روزانه میلیون ها و شاید میلیاردها جزء اطلاعات دریافت می کنیم که بخش زیادی از آن به وسیله ناخودآگاه ما جذب می شود و عده ای دیگر بخش زیادی از اطلاعات را از طریق حواس پنج گانه دریافت می کنند

بعضی هم اطلاعات را از طریق حس ششم خود دریافت می کنند،این اشخاص به جای توجه کردن به آنچه وجود دارد به آنچه می تواند وجود داشه باشد توجه می کنند

برای توصیف این اشخاص از کلمه شمی استفاده می کنیم و توجه کنید که هیچکس به طور صد درصد شمی یا حسی نیست

شخصیت توجه به واقعیت ها یا معانی و ارتباط ها

حسی ها به آنچه در لحظه می بینند توجه می کنند و اگر گلی به دست آن ها بدهید و از آن ها بخواهید در مورد آن صحبت کنند از طراوت و زیبایی برگ ها گرفته تا رنگ ساقه و خلاصه هر چیزی که در آن لحظه می بینند صحبت می کنند

اگر همین گل را دست یک انسان شمی بدهید و از او بخواهید در مورد آن توضیح دهد به شما خواهد گفت”این گل من را به یاد پدرم می اندازد،وقتی ۸ سالم بود یک گل را از باغچه خانه چیدم و آنرا به پدرم دادم”

همان طور که دیدید برخورد یک شمی با یک حسی نسبت به یک موضوع کاملاً متفاوت است

فرد حسی فقط به لحظه توجه می کند اما یک فرد شمی به ارتباط گل با خودش و دنیای خودش توجه می کند و رابطه و تداعی خود با گل را نشان می دهد

توجه به واقعیت ها یا خیال پردازی و خلاقیت

افراد شمی معمولاً افراد خلاقی هستند، نه اینکه حسی ها خلاق نباشند اما معمولاً شمی ها خیلی خوب می توانند از خلاقیت خود استفاده کنند

شمی ها معمولاً غرق خیال می شوند و افرادی بسیار خیال پرداز هستند،

نظر شخصی من این است که خلاقیت و خیال پردازی با هم ارتباط نزدیکی دارند

حسی ها معمولاً مورد استفاده ای برای چیزی که قبلاً کشف شده است پیدا می کنند اما شمی ها سعی می کنند راه جدیدی یا روش جدیدی برای آن موضوع پیدا کنند

شخصیت استقبال از ایده های نو یا تنها از ایده های کاربردی

بسیاری از حسی ها با آن چیزی که آشناست راحت تر هستند اما شمی ها به چیز های جدید و متفاوت می اندیشند

شمی ها به نظریه ها مفاهیم و فرضیه ها علاقه مند هستند

زیرا اینها احتمالات را ایجاد می کنند

اگر حتی چیزی آزمایش یا اثبات نشده باشد نمی تواند شمی ها را دلسرد کند و همچنان اشتیاق دارند که آن کار را انجام دهند و نو بودن ایده آن ها را به هیجان می آورد

حسی ها هم به ایده های نو علاقه دارند اما علاقه آن ها مشروط به این است که بدانند نتیجه مفیدی حاصل می شود

تیپ شخصیتی
شخصیت شمی

شخصیت استفاده از مهارت قبل یا بعد از یادگیری مهارت خسته می شوم

شمی ها وقتی کاری را با اوج هیجان شروع می کنند و با بخش خلاق آن را به نتیجه می رسانند دوست دارند آن را به شخص دیگری واگذار کنند و این اشخاص حسی ها هستند

هر روز ایده های جدیدی شکل می گیرند اما به دلایل مختلف ادامه پیدا نمی کنند

بخشی از این کار به خاطر شخصیت افراد است

شمی ها دوست ندارند کار های روتین و تکراری را انجام دهند

برعکس حسی ها وقتی کار جدیدی را یاد می گیرند دوست دارند آن را مداوم و تکراری انجام دهند

حسی ها چون بیشتر در لحظه حال زندگی می کنند می توانند هر عملی را انجام دهند اما حسی ها چون بیشتر دنبال معنی انجام کار هستند هرگز به اندازه حسی ها از کار لذت نمی برند

فکری یا احساسی:چگونه تصمیم می گیرند

هر کدام از ما توانایی داریم که تصمیمیات را بر اساس منطق یا احساس اتخاذ کنیم و کاملاً مشخص است که بین دو قسمت قرار گرفته ایم

نه اینکه فکری ها احساس ندارند و احساسی ها از منطق بی بهره اند بلکه فکری ها و احساسی ها از معیار های متفاوتی برای تصمیم گیری استفاده می کنند

شخصیت فکری
شخصیت احساسی

آیا تصمیمات را بر اساس جنبه های مثبت و منفی می گیری یا با توجه به احساسم

برای فکری ها یا منطقی ها ، منطق اصل اول است. آنها به هنگام تصمیم گیری موضوع را به شکلی منطقی برسی می کنند و از خود سوال می کنند آیا این موضوع با عقل جور در می آید؟ جنبه های مثبت و منفی آن کدام است؟

احساسی ها درست برعکس این شرایط عمل می کنند.آن ها وقتی قصد دارند کاری انجام دهند با خود می گویند چه احساسی نسبت به این کار دارم؟ این تصمیم روی من و دیگران چه اثری دارد؟آیا کار درستی می کنم؟

منطقی یا احساسی و همدلانه

افراد منطقی هر تصمیم را به صورت کامل برسی می کنند و اگر با عقل جور در بیاید و منطقی باشد تصمیم می گیرند

اما افراد احساسی همیشه سعی می کنند در تصمیم احساس دیگران را در نظر بگیرند

سخت و محکم یا دلسوز و دلرحم

این دسته نیز بسیار محکم تصمیم میگیرند طوری که بعضی مواقع احساسی ها به آن ها خواهند گفت که تو بسیار سنگ دل هستی

اما برعکس احساسی ها بسیار دلسوز و دلرحم هستند

در هر تصمیم خواسته و میل دیگران را هم در نظر می گیرند

گفت و گوی منطقی یا خوشایند دیگران

افراد منطق عاشق بحث های عمیق و منطقی هستند اما احساسی ها در گفت و گو بیشتر دنبال نظر طرف مقابل هستند

به جای اینکه بحث آن ها منطقی باشد دوست دارند دیگران خوششان بیاید

اما افراد منطقی دوست دارند بحث کاملاً بر اساس عقل منطق ادامه پیدا کند

داوری کننده یا ملاحضه کننده

نحوه سازماندهی کردن ما در زندگی چگونه است؟

یک شخصیت که سریع تصمیم می گیرد یا تصمیم گیری برایش سخت است

داوری کننده ها وقتی قرار است تصمیمی بگیرند در ذهنشان دچار تنش و درگیری می شوند و تا تصمیم نگیرند نمی توانند از این درگیری ذهنی خلاص شوند

افرادی که شخصیت داوری کننده دارند تصمیم را به سرعت اتخاذ می کنند تا از زیر بار این فشار روحی خلاص شوند

حال واکنش ملاحظه کننده ها هنگام تصمیم گیری چیست

آن ها هم هنگام تصمیم گیری با همین فشار ها مواجه می شوند و مشکلات فراوانی برایشان ایجاد می شود

برای اینکه زیر بار این فشار ها کمر خم نکنند سعی می کنند دیرتر و کمتر تصمیم بگیرند

در واقع هر دو گروه هنگام تصمیم گیری دچار مسئله هستند اما برخورد آن ها و راه حلشان متفاوت است یکدیگر است

 

شخصیت شناسی
شخصیت ملاحظه کننده

بیشتر دوست دارم خودم رئیس باشم یا دیگران

همه ما انسان ها دوست داریم خودمان رئیس باشیم و بر موقعیت ها تسلط داشته باشیم اما این میل در داوری کننده ها بیشتر است

آن ها دوست دارند خودشان شرایط را رقم بزنند تا دیگران و اتفاقات

ملاحظه کننده ها هم دوست دارند بر شرایط مسلط باشند اما دید صفر و صدی ندارند و یک حد وسط را رعایت می کنند

شخصیت مرتب یا نامرتب

داوری کننده ها معمولاً دوست دارند همه چیز در جای خود قرار داشته باشند و معمولاً اطراف خود را مرتب نگه می دارند و مرتب بودن برایشان یک ارزش است

بدین معنی نیست که ملاحظه کننده ها نامرتب هستند اما برای آن ها مرتب بودن آنقدری که برای داوری کننده ها مهم است اهمیت ندارد

ملاحظه کننده ها معمولاً وسایل خود را گم می کنند و همیشه دنبال آن ها هستند اما این اتفاق برای داوری کننده ها کمتر پیش می آید

تقریباً همیشه سر وقت یا اغلب دیر می کنم

داوری کننده ها سعی می کنند همیشه سر وقت و آنتایم باشند و به شما خواهند گفت که زمان برایشان ارزش زیادی دارد

پس اگر با آن ها قرار ملاقات دارید ساعت خود را کوک کنید

آن ها معمولاً کارهارا به تعویق نمی اندازند و دوست دارند هر کاری را در زمان مقرر انجام دهند

ملاحظه کننده ها همیشه زمانی را پیدا می کنند تا کار را به آینده موکول کنند

پس نیاز است تا روی مدریت زمان خود برنامه ای داشته باشند

داوری کننده ها که معمولاً برنامه دارند اما ملاحظه کننده ها حتی اگر قرار باشد برنامه بنویسند آن را به بعد موکول می کنند البته این شوخی بود

شخصیت شناسی خوب
شخصیت شناسی
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *