نقش مدرسه کیفی در اعتماد به نفس بچه ها

نقش مدرسه کیفی در اعتماد به نفس بچه ها

مدرسه کیفی چیست؟

ویلیام گلسر در کتاب خود تئوری انتخاب در مورد مدارس کیفی صحبت می کند و همچنین یک کتاب مجزا در مورد مدارس کیفی به چاپ رسانده است.پس مدرسه کیفی که من می خواهم در مورد آن صحبت کنم از کلام ویلیام گلسر است.

ویلیام گلسر می گوید مدرسه کیفی جایی است که دانش آموزان رابطه خوبی با معلم و مسئولان مدرسه دارند.ملاک برای قبولی دانش آموزان در مدرسه برگه امتحانی نیست بلکه کیفیت کار و یادگیری دقیق مطالب است.

در مدرسه کیفی دانش آموز را با این آزمون ها از تحصیل دور نمی کنند.به او می گویند:”تو اندازه نصف درس را به خوبی می دانی شاید هم تمام درس را،ولی هنوز شایسته گذاراندن این مقطع نشده ای و باید یکبار دیگر تلاش کنی و سعی کنی مطلب را بهتر یاد بگیری.”

کتاب گام به گام تا مدرسه کیفی
مدارس کیفی

مدرسه معمولی چطور

اینکه یک دانش آموز در مدارس معمولی امتحانش را ۱۰ می آورد دلیل بر کودن بودن او نیست بلکه شاید مشکلی داشته که در امتحان مطالب را به یاد نیاورده است.

اینجا دانش آموز با سیستم زور و اجبار رو به رو نمی شود.بلکه به او می گوییم اگر می خواهد موفق شود باید کیفیت کارش را افزایش دهد.

در سیستم زور و اجبار مدرسه اگر دانش آموز همین ۱۰ را بیاورد دیگر فرصت جبران ندارد و نمره را در کارنامه وی ثبت می کنیم.شاید او برای همیشه با این برچسب زندگی کند که ریاضیات او اصلا خوب نبوده است.

داستان خودم از مدرسه

ما سال اول دبیرستان یک معلم داشتیم که شبیه به معلمان مدرسه کیفی کتاب ویلیام گلسر برخورد می کرد.یادم می آید در امتحان نوبت اول نتوانستم نمره خوبی کسب کنم.

اما او یک کار جالب کرد که باعث شد در کلاسش نهایت تلاشم را به کار بگیرم.او وقتی دید تمام نمرات کلاسی من خوب بوده و تقریباً بیشتر مسائل را بلد بودم نمره نوبت اول من را ۱۸ و نمره کلاسی من را ۲۰ رد کرد.

رفتار معلم کاری کرد که من عاشق درس ریاضی شوم.من با تمام وجود این درس را می خواندم و همیشه برای حل کردن مسائل در کلاس داوطلب بودم.

در واقع کاری که معلم کلاس اول دبیرستان کرد همان کاری است که در مدارس کیفی انجام می دهند.در مدارس کیفی به جای اینکه با یک نمره برای دانش آموز تصمیم بگیرند سعی می کنند او را تشویق کنند تا درس را خوب یاد بگیرد و من هم درس را خوب یاد گرفتم.و به رشته ریاضی رفتم.

این معلم در واقع بدون اینکه خودم بدانم اعتماد به نفس فوق العاده ای در من ایجاد کرد و باعث شده بود بقیه درس ها را هم به خوبی بخوانم.البته در این بین معلم هایی هم داشتیم که با بقیه متفاوت بودند و باعث افت درس و اعتماد به نفس من می شدند.

تفاوت معلم مدرسه کیفی و غیر کیفی

در سال دوم دبیرستان من با نمرات خوبی در درس ریاضی وارد یک دبیرستان دیگر شدم که به اصتلاح یکی از بهترین دبیرستان های شهر بود.

معلم ریاضی ابتدای سال خود را معرفی کرد و شروع به درس دادن کرد.

او هفته بعد یک امتحان سخت گرفت و می خواست به قول خودش ما را بسنجد.من آن هفته نتوانستم به خوبی درس بخوانم.چون برای کمک به پدرم در کارش می رفتم و تمام وقتم آزاد نبود.

معلم گرامی وقتی دید نمره بدی از اولین امتحان گرفتم شروع به گفتن جملاتی کرد که اصلا خوشایند من نبودند.

مثل اینکه:”معلوم است نمره شما الکی بوده است.معلم سال پیش شما چطور این نمرات را به شما داده است.اینجا دیگر شوخی نیست و با من طرف هستید و کلی حرف دیگر”

از آن تاریخ اعتماد به نفس من با یک خلاء رو به رو شد و دیگر نمی توانستم درس ریاضی را خوب بخوانم و این درس کم کم برای من به یک کابوس تبدیل شد و حتی جاهایی را که بلد بودم به خاطر لج کردن با معلم مربوط درس نمی خواندم.

این داستانی است که برای اعتماد به نفس ۸۰ درصد(تقریبی است) از  دانش آموزانی که در مدارس معمولی و با معلمان معمولی آموزش می بینند پیش می آید.

سخنرانی گلسر در مورد مدرسه کیفی

مدرسه کیفی در تهران
ویژگی های مدرسه کیفی

یکبار ویلیام گلسر برای سخنرانی به یک مدرسه  بسیار موفق آمریکایی دعوت می شود.او برای سخنرانی کمی استرس داشت و می خواست قبل از سخنرانی مخاطبان خود را بشناسد تا بتواند مطالب بهتر و ارزشمند تری ارائه کند.

او می خواست در سخنرانی بگوید بیش از نیمی از دانش آموزان مدرسه جز انجام درس ها تا اندازه رفع تکلیف،کار دیگری نمی کنند.

ترس ویلیام گلسر از این بود که دانش آموزانی که برای شرکت در این کنفرانس انتخاب شده اند هوادار مدرسه باشند و از این ادعا که فقط نیمی از دانش آموزان به اندازه کافی تلاش می کنند خشمگین شوند و دیگر به حرف هایش گوش نکنند.

صحبت با دانش آموزان

به همین علت شب قبل از سخنرانی به تعدادی از دانش آموزان می گوید:”دوست دارید فردا صبح پیش از سخنرانی برای نیم ساعت با هم جلسه ای داشته باشیم؟”به آن ها می گوید می خواهم مطالبی در مورد مدرسه شما بگویم ولی اگر شما با آن مخالف باشید مطرح نمی کنم.

در جلسه از تمام دانش آموزان پرسید:”به نظر شما چند درصد از دانش آموزان مدرسه شما خیلی کمتر از توانمندی هایشان در مدرسه کار می کنند؟”

بعد از مقداری بحث و گفت و گو به آن ها می گوید معیار های شما را قبول دارم اما می خواهم به من یک آمار قابل سنجش بدهید و آن ها می گویند:”بین ۲۰ تا ۴۵ درصد از دانش آموزان به طور جدی در کلاس برای یادگیری کوشش می کنند.”

در سخنرانی با اعتماد به نفس می گوید :”بیش از نیمی از دانش آموزان تمام تلاش خود را برای درس خواندن نمی کنند و این ناشی از مدیریت رئیس مآبانه و مدیریت با زور و اجبار است.”

در ایران چطور

در مدارس ایران به نظر من این آمار بسیار بیشتر است ،چون خواهر خودم در یکی از این مدارس درس می خواند و می گوید از ۲۵ (عدد بیست و پنج دقیق نیست و شاید بیشتر یا کمتر باشد)دانش آموز فقط ۲ نفر تلاش خوبی دارند.

نمی خواهم بگویم همه مدارس اوضاعشان به بدی این مدرسه است ولی قطعا در همان مدارس هم نهایتاً ۳۰ درصد از بچه ها تمام تلاش خود را برای یادگیری در مدرسه به کار می گیرند.

چرا مدرسه کیفی اهمیت دارد؟

اجازه دهید اول تعریفی از کیفیت را بر اساس کتاب تئوری انتخاب برای شما داشته باشم.

کیفیت چیست؟

تعریف دانش آموزان مدرسه ای که گلسر برای تدریس در آن رفته بود در مورد کیفیت:

کیفیت یعنی بهتری کاری که می شود انجام داد ، که مستلزم تلاش و وقت کافی است،چیزی که وقتی می خواهیم خرید کنیم به دنبال آن هستیم تا پولمان را در عوض یک چیز با کیفیت خرج کنیم که معمولاً گران نیست.

این پاسخی از که بچه ها در تعریف کیفیت می دهند…

سپس گلسر از آن ها سوال می کند:

“آیا شما در مدرسه کار کیفی انجام می دهید؟”

دانش آموزان در جمع سکوت می کنند.شاید نمی خواستند جواب اشتباهی بدهند.

یک دانش آموز می ایستد و می گوید:

“من از دوران کودکی تاکنون در این مدرسه درس خوانده ام، دانش آموز خوبی هم بوده هم.

اکثر نمرات من الف،برخی از نمرات من ب و نمره ج نداشته ام.والدین و معلمان از من راضی بوده اند. اما می خواهم بگویم تا به حال در هیچ کلاسی ، حداکثر تلاشی که می توانستم بکنم را نکرده ام.”

همین دانش آموز می گوید در کلاس های بسکتبال مدرسه تمام تلاشش را برای موفق شدن کرده است.

وقتی دلیل این کار را جویا می شویم متوجه می شویم که اولاً معلم کلاس برای دانش آموز دوست داشتنی است و برای همین دانش آموز تمایل دارد تمام تلاش خود را به کار گیرد.

دوماً در این کلاس ها مثل بسکتبال یا خیلی ازکلاس های فوق برنامه دیگر زور و اجباری در کار نیست.

اگر دوست دارید در مدرسه خجالتی نباشید این مقاله را بخوانید.

اعتماد به نفس دانش آموز در مدرسه غیر کیفی چگونه است؟

وقتی یک مدرسه با زور به دانش آموزان مطالب را می آموزد و کیفیت کارش را برسی نمی کند دانش آموزان ، حتی آن هایی که درس خوان و اهل تلاش هستند اعتماد به نفسشان کم می شود.

وقتی مدرس و معلمان با دانش آموزان خود مانند سربازشان برخورد می کنند روز به روز خودباوری دانش آموزان افول می کند و همیشه به خودشان شک دارند.

من دانش آموزی را دیدم که تمام سال درس هایش را به خوبی خوانده بود، اما چنان به خودش شک داشت که شب امتحان و صبح امتحان همچنان به مطالعه مشغول بود.

مدرسه کیفی در واقع چه می کند؟

مدرسه کیفی به دانش آموزان و دبیران فرصت می دهد که یک رابطه خوب با یکدیگر داشته باشند و دانش آموزان (حتی دانش آموزان بی انظباط ) را وادار می کند تا با تمام تلاش خود درس بخوانند.

وقتی یک دانش آموز نمره کمی می آورد دلیل نمی شود که خنگ بوده یا چیزی نمی فهمیده است.بلکه شاید دو هفته قبل از امتحان یک مشکل جدی داشته که نتوانسته مطالعه کند اما مدارس معمولی چنین دانش آموزی را یک دانش آموز تنبل خطاب می کنند.

در مدرسه کیفی به همچین دانش آموزی فرصت می دهند و برای او معلم های خوبی قرار می دهند تا بتواند درس را با کیفیت یاد بگیرد و ملاک آنها برای قبولی یک امتحان حفظی نیست.بلکه تایید معلم است که او تلاش خود را انجام داده و کار کیفی کرده است.

چرا بعضی دانش آموزان در مدرسه بی انظباطی می کنند؟

بسیاری از دانش آموزان نمی توانند زور و اجبار مدرسه را تحمل کنند.بعد از مدتی خوی دیگری از خود نشان می دهند.

آن ها یا در خانه و یا در مدرسه مشکلی دارند و به همین دلیل کارهایی در کلاس (مثل حرف زدن در زمان تدریس معلم)انجام می دهند که معلم به آن ها توجه کند.

اما در سیستم مدارس معمولی توجه دریافت نمی کنند و تازه با تنبیه مواجه می شوند.این باعث می شود روز به روز ارتباط آن ها با تحصیل و مدرسه بدتر شود و در نهایت منجر به دور شدن دانش آموزش از درس و تحصیل برای همیشه می شود.

معلم مدرسه کیفی چه می کند؟

معلم های محترم باید به جای تنبیه این دانش آموزان سعی کنند با آن ها صحبت کنند و مشکلشان را حل کنند.قطعا این دانش آموزان هم مثل بقیه دوست دارند درس بخوانند و موفق شوند

یک نمونه از ایجاد مدرسه کیفی

از زبان گلسر بزرگ

مدرسه شوآب مثل یک کشتی در حال غرق شدن بود که اعضای آن فقط سر قایق های نجات درگیری داشتند.

من و همسرم وارد مدرسه شدیم و متوجه شدیم اوضاع مدرسه بسیار وخیم تر از چیزی است که انتظار آنرا داشتیم.

سیستمی که مدرسه شوآب داشت تحت مدیریت رئیس مآبانه بود و باعث شده بود که بیشتر دانش آموزان با این سیستم مخالف باشند و هر چه بیشتر به دانش آموزان سخت می گرفتند تا آن ها را آرام کنند دانش آموزان بیشتر و بیشتر بی انظباطی می کردند.

ورود گلسر به کلاس ها

روزی به صورت اتفاقی یه یکی از کلاس ها رفتم و معلم در حال تدریس ریاضی بود.بعد از تدریس او ۴ مسئله را روی تخته نوشت تا بقیه حل کنند.

اما هیچ دانش آموزی به مسائل توجه می کرد و همه داشتند با یکدیگر حرف می زدند.

من کنار یکی از دانش آموزان دختر نشستم و ازاو سوال کردم چه می کنی؟داری مسائل را حل می کنی؟

او یک نگاه عاقل اندر صفیح به من کرد و گفت :”نه یادداشت می کنم.”

به او گفتم می خواهی نگاهی به مسئله ها بی اندازی؟

او توجهی نکرد

دوباره پرسیدم:”دوست داری یکی از مسئله ها را حل کنی و بعد دوباره یادداشت کنید؟”

او وقتی دید هیچ اجباری در لحن و حرف من نیست گفت :”بله حتماً”

در همان لحظه تمام مسائل را حل کرد.

این جاست که می توانیم قدرت کار کیفی و ارتباط خوب با دانش آموزان را بفهمیم 

من به معلم گفتم:”متوجه شدی چه کاری با این دانش آموز کردم”

معلم به ما توجه کرده بود و گفت:”من هم دوست دارم این کار را انجام دهم اما وقت نمی شود برای تمام آن ها به صورت تک تک وقت بگذارنم.”

به او گفتم”اگر به ۵ نفر این گونه آموزش دهی بهتر است یا اینکه مسائل را بنویسی و کسی حل نکند.”

از این گفت و گو دریافتم معلم ها مشتاق هستند تا روش دیگری غیر از زور و اجبار را به کار گیرند اما می ترسند که با تغییر روش از طرف بالا دستی های خود مورد بازخواست قرار گیرند

چرا مدرسه کیفی اعتماد به نفس را بالا می برد؟

برای بالا بردن اعتماد به نفس اینجا کلیک کنید و مقاله را مطالعه کنید.

۱-دانش آموزان آزادی انتخاب دارند

یکی از علت های اینکه در مدرسه کیفی دانش آموزان اعتماد به نفس بالایی دارند این است که آن ها آزادی عمل دارند.در واقع معلم آن ها را مجبور نمی کند که در یک تاریخ معین مطالبی راحفظ کنند و اگر نتوانند حفظ کنند به آن ها بگوید شما بی خاصیت هستید.

بلکه دانش آموزان به اندازه معین آزادی عمل دارند تا بتوانند مطلب را با کیفیت بالا درک کنند و برای همیشه یاد بگیرند.

نه فقط برای ۲۰ اوردن در یک امتحان.

۲-به دانش آموز خودباوری می دهد

وقتی به دانش آموزان بگویید با هم تفاوتی ندارند و زمانی موفق هستند که همه بتوانیم مطلب را با کیفیت یاد بگیریم همه دانش آموزان حس خوبی دارند.

نه اینکه عده ای دانش آموز که توانسته اند خوب حفظ کنند را دانش آموزان خوب و بفیه را دانش آموزان تنبل خطاب کنیم و دانش آموزان تنبل مجبور شوند یک رقابت منفی با خوب ها داشته باشند.

بلکه وقتی بنای کار بر اساس کیفیت است و می گوییم زمانی کلاس و همه ما موفق هستیم که تمام شما بتوانید درس را با کیفیت بیاموزید آنوقت همه دانش آموزان با هم دوست می شوند و با اشتیاق و علاقه درس می خوانند.

دبیرستان رشته ریاضی فیزیک خوندم و دانشگاه رشته من آی تی بود.تو شغل پرورش اسب ، طراحی دکوراسیون و خدمات رایانه ای بودم ولی احساس می کردم حالم خوب نیست.چون خجالتی بودم و اعتماد به نفس نداشتم.کلی طول کشید تا اعتماد به نفسم رو به دست آوردم و فهمیدم شغل و رسالت من آموزش دادن به مردمه.

رضا محمدی

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

[mailpoet_form id="1"]

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *