هنر متقاعد سازی چیست؟

هنر متقاعد سازی چیست؟

هنر متقاعد سازی چی هست؟

اگر بتوانیم شخصی را متقاعد کنیم که تصمیم مورد نظر ما را بگیرد در واقع ما از هنر متقاعد سازی برخورداریم

اما هنر متقاعد سازی شرط هایی هم دارد

اول او را مجبور به تصمیم گرفتن نکنیم

دوم او بخواهد در سایر تصمیم ها هم به نظر ما اهمیت بدهد

متقاعد سازی اوج ارتباط است و از مصدر قناعت می آید و معنی آن بسندگی ، سیری ، به ثمر نشستن و کامل شدن است

این معانی نشانه هایی از پیروزی و رضایت مندی است. اگر بخواهم کلی تر بگویم متقاعد سازی هدف اساسی همه‌ی رفتار‌های ارتباطی است

به همین خاطر است که من از متقاعد سازی به عنوان یک هنر یاد می کنم

چه زمان هنر متقاعد سازی هنر نیست؟

متقاعد سازی این نیست که شخصی را به انجام کاری مجبور کنیم. اگر قرار باشد شخصی کاری را با زور یا به اجبار برای ما انجام دهد ،می شود گفت که در واقع اصلا فرایند متقاعد سازی شکل نگرفته است

متوسل شدن به زور هنر زورگویی است و نه هنر متقاعد سازی

چرا هنر متقاعد سازی مهم است؟

متقاعد سازی بسیار مهم است چرا که می تواند باعث پیشرفت ما را در کسب و کار یا در ارتباطات شود.

و به شما قول می دهم اگر متقاعد کننده خوبی باشید جایگاه خوبی را در کسب و کار و در ارتباط با دیگران کسب می‌کنید.

چند مورد از مزیت‌های متقاعدسازی

  • در جلسه کاری بتوانید مدیر را متقاعد کنید که شما را استخدام کند.
  • پدر خود را متقاعد کنید تا روی ایده شما سرمایه گزاری کند.
  • همسر خودتان را متقاعد کنید که در ایام کرونا به مسافرت نروید.
  • خانواده خود را متقاعد کنید که دختر مورد علاقه شما را خاستگاری کنند.

سطوح متقاعدسازی

متقاعدسازی سطوح مختلف دارد که هر سطح می‌تواند تا حدی روی نظرات دیگران اثر‌گذار باشد.

کم کردن مقاومت‌ها

در بسیاری از موارد شما نمی‌توانید دیگران را متقاعد کنید، اما می‌توانید اندکی از مقاوت افراد در برابر نظر خودتان کم کنید.

به عنوان مثال همسر شما می‌خواهد که تابستان امسال به مسافرت بروید و شما به خاطر بیماری کرونا مخالف هستید.

او نظر خود را تغییر نمی‌دهد و برای این مسافرت چمدان‌ها را بسته است.

شما به کمک تکنیک‌های متقاعدسازی مقاومت او را کم می‌کنید و او را راضی می‌کنید که به جایی نزدیکتر سفر کنید تا هم خطر کمتری داشته باشد و هم زودتر برگردید.

اما هنوز نتوانسته‌اید او را از سفر کردن منصرف کنید.

پذیرش ظاهری

در این مدل شخص نظرش را تغییر می‌دهد و مطابق میل شما عمل می‌کند، اما از درون هنوز نظر خودش را دارد.

فرزندان و همینطور کارمندان در بسیاری از موارد اینگونه از شخص بزرگتر خود پیروی می‌کنند.

بهتر است این سطح زیاد مورد استفاده قرار نگیرد،چرا که بعد از مدتی نتیجه عکس دارد.

البته این نظر شخصی من است.

پذیرش درونی

بهترین سطح متقاعدسازی از نظر من همین است ولی شرط‌هایی برای آن وجود دارد.

اولین شرط این است که کار و فکر مورد نظر که قرار است دیگران را در مورد آن متقاعد کنید درست و اخلاقی باشد.

دومین شرط این است که خودتان به آن باور داشته باشید و با تمام وجود به آن عمل کنید.

مثلاً  بسیاری از خانواده‌های مذهبی دوست دارند فرزندانشان نماز بخوانند، اما دیده می‌شود پدر خانواده همیشه نمازش را در بدترین حالت و شرایط می‌خواند.

مثلاً جلوی تلویزیون می‌ایستد و نماز می‌خواند.تازه همیشه دروغ میگوید و بد دهن است.

فرزندانی که دائما از او می‌شنوند که نماز بخوان نماز بخوان، هیچ وقت به لحاظ دورنی برای نماز و عبادت متقاعد نمی‌شوند.

چرا که والیدین آن‌ها یک شرط از دو شرط که در ابتدا گفتم را رعایت نکرده اند.

یعنی با تمام وجود به کاری که می‌کنند ایمان ندارند.

وقتی فرزندان ببیند که نماز پدر و مادرشان به واقع روی رفتار آنها اثر می‌گذارد و آنها را به انسان‌های خوش اخلاق و دوست داشتنی تبدیل می‌کند آنها هم از دورن متقاعد می‌شوند که نماز بخوانند.

چگونه متقاعد کنیم؟

ساختار کلی یک صحبت متقاعد کننده به شکل زیر است.

 

هنر متقاعد سازی جدید
مثلث متقاعد سازی

اصل اول احساس

مهم ترین قسمت متقاعد سازی احساس است.تصمیم های ما انسان ها ۶۵ تا ۷۰ درصد احساسی است

پس احساس اصلی ترین ویژگی در یک صحبت متقاعد کننده است و هنر متقاعد سازی به احساس بستگی دارد

اگر به هر دلیل با حرف من مخالف هستید در ادامه همراه باشید تا چند مثال را با یکدیگر برسی کنیم

همه ما می دانیم که نوشابه برای ما مضر است،هر روز در برنامه ای پزشکی،شبکه های اجتماعی و وبسایت ها در مورد مضرات آن می شنویم

اما با این وجود نوشابه می خوریم

دلیل خوردن ما این است که نوشابه را دوست داریم و یک نوشیدنی خوشمزه است و باعث ترشح ماده دوپامین در مغز ما می شود

حال حاضر هستیم برای خوردن آن دلایل منطقی پشت هم ردیف کنیم

مثل اینکه:”میشوره می بره، خوشمزس،تابستون نخوردی ببینی چه حالی میده،اگه بعد فلان غذا نخوری صد در صد حالت بد میشه” و کلی توجیح غیر علمی و غیر عقلی دیگر

جمله ای می گوید

ما انسان ها احساسی تصمیم می گیریم و منطقی توجیه می کنیم

پس اگر به هر دلیل دوست داریم هنر متقاعد سازی را بیاموزیم باید سعی کنیم صحبت ما بیشتر بر مبنای احساس باشد

 

اصل دوم منطق

اگر می خواهید به صورت منطقی کسی را متقاعد کنید باید منفعت شخص از انجام کار را به او نشان دهید

یعنی بر اساس شرایطی که دارد به او بگویید اگر این کار را انجام دهد به این دستاورد خواهد رسید

اگر می خواهیم به کمک منطق کسی را به انجام کار در یک فروشگاه متقاعد کنیم باید بگوییم اگر اینجا کار کنی شرایط خوبی داری،ساعت کار کم است،حقوق و مزایای خوبی دارد و …

با این کار به شخص برای انتخاب دلایل منطقی کمک می کنید و در کارتان موفق خواهید شد

 

confidenceبرای مطالعه مقاله عالی اعتماد به نفس اینجا کلیک کنید

اصل سوم عرف

اگر خواهان متقاعد سازی مردم هستیم می توانیم از افرادی کمک بگیریم که مردم به آن ها اعتماد دارند

بسیاری از برند های مشهور برای جلب اعتماد مردم از سلبریتی ها استفاده می کنند و یا خود من به عنوان سخنران از سخنان افرادی چون استیو جابز برای اعتبار بخشیدن به کلامم استفاده می کنم

چند مثال در همین قسمت برای شما قرار می دهم تا ببینید برند ها برای افزایش فروش و متقاعد سازی مردم چطور از این روش استفاده می کنند

 

هنر متقاعد سازی
رضا گلزار و متقاعد سازی
زانیار خسروی در تبلیغات
هنر متقاعد سازی در تبلیغات

فرمولی جادوئی برای هنر متقاعد سازی

یادم نمی رود که وقتی در بانک از این فرمول استفاده کردم مسئول باجه بانک با من دوست شد و اکنون هر بار به بانک مورد نظر سر می زنم با من خوش و بش می کند و برخورد بسیار عالی با من دارد

اگر از هر کدام از روش های بالا برای متقاعد سازی استفاده نکرده اید نگران نباشید

اینجا قصد دارم یک فرمول طلایی و جادوئی برای متقاعد سازی به شما عزیزان یاد بدهم

پس با من همراه باشید

مرحله اول

سعی کنید در مورد موضوع مورد نظر جمله ای را بیان کنید که همه مردم آن را قبول دارند از جمله شخص شخیصی که می خواهید او را متقاعد کنید

مثلا اگر می خواهید از فروشنده ای تخفیف بگیرید به او بگویید:دقت کرده اید همه مردم دوست دارند تخفیف بگیرند و وقتی فروشنده ای به آن ها تخفیف می دهد حس خوبی پیدا می کنند

مرحله دوم

بعد جمله ای می گوییم که فروشنده به ظاهر آن را قبول دارد و قصد ما این است که سوالی بپرسیم که پاسخ فروشنده بله باشد

در مثال چه بگوییم؟

من فکر می کنم شما هم به عنوان یک فروشنده دوست دارید گاهی تخفیف بگیرید و هنگامی که یک فروشنده جنسی را با قیمتی کمتر از بقیه به شما بدهد با او احساس صمیمیت می کنید

مرحله سوم

حال که توانستیم ۸۰ درصد کار را به نفع خودمان تمام کنید زمان مناسب برای بیان درخواست خودمان است

به او می گوییم:

میشود از شما بخواهم روی این جنس به من تخفیف بدهید

در مرحله اطمینان داشته باشید فروشنده تا جایی که می تواند به شما تخفیف می دهد

خرابکاری هنر متقاعد سازی

در بعضی موارد قصد ما متقاعد سازی دیگران است اما با به کار گیری روش های هیجانی ارتباط خودمان را خراب می کنیم

سعی می کنم چند مورد مهم را در ادامه برایتان توضیح دهم

مقایسه:

یکی از بدترین و رایج ترین روش های خرابکاری متقاعد سازی مقایسه است

برای مثال می خواهیم فرزندمان را متقاعد کنیم که تکالیفش را انجام دهد

به او می گوییم:پسرم این چه وضع تکلیف انجام دادن است،پسر زری خانم را ندیده ای،همیشه تکالیفش را به موقع انجام می دهد

اگر به عنوان پدر یا مادر این کار را انجام می دهید تصور کنید فرزند شما هم از شما خواسته ای دارد و می خواهد شما را متقاعد کند

ببینید اگر اینگونه با شما سخن بگوید چه حسی پیدا می کنید

این چه وضع پدر و مادری کردن است،پدر و مادر میلاد را ببینید با اینکه درسش را نمی خواند آن ها برایش دوچرخه خریده اند

کوچک جلوه دادن کار

وای وای وای

این قسمت هم بسیار ناراحت کننده و آزار دهنده است

مثلاً یک نجار یا یک ساختمان ساز برای ما کاری انجام می دهد و ما خواهان گرفتن تخفیف هستیم

فکر می کنید چه می شود اگر به او بگوییم : “تو کاری انجام نداده ای و فقط یک سری سنگ و آجر به هم چسبانده ای”

شاید وقتی این قسمت ها را می خوانید احساس کنید که چه کار های سطح پایینی است و چه حس بدی به ما دست می دهد اما جالب است بدانیم در بسیاری از موقعیت ها ما دچار این اشتباهات می شویم

متقاعد سازی همسر
پست های عالی و انگیزشی در اینستاگرام
برای دنبال کردن اینجا کلیک کنید


دبیرستان رشته ریاضی فیزیک خوندم و دانشگاه رشته من آی تی بود.تو شغل پرورش اسب ، طراحی دکوراسیون و خدمات رایانه ای بودم ولی احساس می کردم حالم خوب نیست.چون خجالتی بودم و اعتماد به نفس نداشتم.کلی طول کشید تا اعتماد به نفسم رو به دست آوردم و فهمیدم شغل و رسالت من آموزش دادن به مردمه.

رضا محمدی

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

[mailpoet_form id="1"]

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *