ایده عالی مستدام

ایده عالی مستدام

برداشت من از کتاب ایده عالی مستدام

کتاب ایده عالی مستدام
برداشت من

قبل از شروع می خواهم بگویم مدت ها بود کتاب ایده عالی مستدام را خریده بودم و در قفسه کتابخانه من جا خوش کرده بود. هر بار وسوسه خواندن این کتاب بدنم را مور مور می کرد اما هر با اهمال کاری می کردم و از مطالعه آن سر باز می زدم. شما جلد این کتاب را هم ببینید وسوسه مطالعه آن شما را رها نخواهد کرد اما نمی دادنم چرا این کتاب را بعد از چند ماه می خوانم. ولی وقتی چند صفحه اول آن را مطالعه کردم دیدم انصافاً کتاب فوق العاده ایست.

کتاب ایده عالی مستدام بیشتر از اینکه به ما بگوید چطور ایده های خوبی داشته باشیم به ما یاد می دهد چگونه در هر موقعیت کاری و بیزینسی درست عمل کنیم و چطور رفتار پخته تری در کسب و کار داشته باشیم.

آنچه ماندگار می شود

در اولین قسمت کتاب نقش داستان گویی در ماندگاری یک ایده را بیان می کند. جایی که ایده تشکیل یک موسسه غیر انتفای بدون داستان گفته می شود و چندان جذابیتی ندارد. اما داستان دزدیده شدن کلیه آنچنان در ذهن باقی می ماند که دیگر حتی پاک نمی شود.

در ادامه از تجربه دکتر سیلور من صحبت می کند.

به این شکل که دکتر سیلورمن قصد دارد ضررهای ذرت پفکی را برای مردم بیان کند. او اگر بگوید این ذرت نزدیک به ۳۷ گرم چربی اشباع دارد شاید روی کسی تاثیر آنچنانی نداشته باشد و هیچکس را از خرید ذرت منصرف نکند. دکتر سیلورمن هم به همین نتیجه رسید و روش دیگری را به کار بست. او مقدار زیادی غذاهای چرب و مضر را روی یک میز چید و سپس به مردم گفت اگر می خواهید ضرر و زیان تمامی این مواد غذایی را تجربه کنید ذرت پفکی بخورید. ببینید اینگونه چقدر بهتر در اذهان عمومی باقی می ماند.

نقش داستان و ضرب المثل

اگر دقت کنید همه ما ضرب المثل هایی را حفظ هستیم و همیشه در ذهن ما باقی می مانند. یک نکته که در این کتاب به آن پرداخته شده است اشاره به قدرت فوق العاده زیاد ضرب المثل ها است. ضرب المثل ها هم ساده هستند و هم به خاطر این که یک داستان به آن ها سنجاق شده است ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب دارند. اما دلیل اینکه ضرب المثل چرا در این کتاب مورد برسی قرار گرفته این است که ما هم می توانیم در برند سازی خود از داستان ها و جملات ساده و تاثیر گذار استفاده کنیم. به عنوان مثال سیگار وینستون یک شعار تبلیغاتی خوب طراحی کرد و همین باعث شد سود سرشاری به دست بیاورد.

سیگار نکشید حتی اگر وینستون باشد.

بهترین روش تندخوانی ایران
اگر در مطالعه کتاب یا هر متنی مساله دارید این مقاله را حتما مطالعه کنید.
ایده عالی مستدام
ضرب المثل

مثال یک ضرب المثل رایج فارسی

در این ضرب المثل یک پسر برای شاگردی وارد یک آهنگری می شود. به خاطر تنبل بودن این پسرک او از استادش می خواهد تا در حالتی که دراز کشیده است در کوره بدمد. استاد هم وقتی با این درخواست او مواجه می شود پاسخ می دهد:” تو بدم ، بمیر و بدم”.

تمثیل مولد

یک بار یکی از دبیر های ما برای آزمایش سقوط آزاد یک سنگ را از پنجره کلاس به پایین پرت کرد و زمان سقوط را با یک زمان سنج محاسبه کرد. بعد آن را در فرمول فیزیکی آن قرار داد و توانست ارتفاع کلاس از از سطح زمین را محاسبه کند.

این نمونه ای عالی از تمثیل مولد است. یعنی برای اینکه مفهومی که سخت به نظر می رسد را ساده بیان کنیم از مثال هایی استفاده کنیم که در زندگی شخصی مردم مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد دارد.

افزایش اعتماد به نفس
جهت افزایش اعتماد به نفس خود این مقاله را مطالعه کنید. برا مطالعه همین جا کلیک کنید.

سادگی همیشه حرف اول را می زند

نکته دیگر که در کتاب ایده عالی مستدام بیان می شود این است که همیشه ایده های ساده تر و مفهومی تر برنده هستند.

برای اینکه یک اثر و ایده ماندگار خلق کنیم باید همیشه از اصل سادگی استفاده کنیم. مثلاً شرکت ساوث وست می خواهد با شعار “ارزان قیمت ترین خط هوایی” پیش برود. او وقتی این شعار را مبنای کار خود قرار می دهد یعنی بیشتر از هر عامل دیگر دنبال کم کردم هزینه هاست.

مثلاً اگر مسافری تقاضای یک خدمات خاص را داشته باشد مهمان داران به شعار خود نگاه می کنند. اگر انجام این خدمت برای مسافر باعث ایجاد هزینه اضافی برای شرکت نشود این کار را انجام می دهند اما اگر به هر دلیل این کار هزینه ای مازاد اضافه کند آنرا انجام نمی دهند چرا که شعار آن ها ارزان است و مسافر هم باید توقعی در حد همین شعار داشته باشد.

این شعار ساده است و هم جذاب. اینکه ارزان ترین خطوط هوایی را داشته باشیم و این جمله شعار ما باشد مثل موردی که بالا اشاره کردم سریع هم به خدمه و هم به مشتری دید می دهد که کدام کار درست تر است.

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *