شکل گیری عادت

شکل گیری عادت

شکل گیری عادت

عادت ها چطور شکل می گیرند و چطور می شود آن ها را تغییر داد؟

داستان از خودم

حتما برای شما هم پیش آمده که دوست داشته اید کاری را انجام دهید اما نتوانستید

دوست داشته اید یکی از عادت های خود را تغییر دهید اما نتوانسته اید

من همیشه دوست داشتم یک فرد خوش صحبت و خوش بیان باشم

 

چرا نمی توانیم عادت های بد را حذف کنیم؟

همه ما دوست داریم عادت های بدی که داریم را حذف کنیم

دوست داریم از فردا یا از شنبه یا از ماه بعد عادت های خوبی را جایگزین کنیم

دلمان می خواد از فردا انسان متفاوتی با عادت های خوب و متفاوت باشیم

شاید خیلی از ما کتاب اثر مرکب یا برتری خفیف را خوانده ایم و دوست داریم طبق نظر دارن هاردی و جف اولسون عادت های خوبی ایجاد کنیم

اما چرا بیشتر موارد شکست می خوریم؟

چرا اکثر افراد سیگاری ۵ یا ۶ بار اقدام به ترک سیگار کرده اند اما موفق نبوده اند؟

آماده شنیدن یک جمله ناب هستید؟

تمام توجه خودتان را به من بدهید تا ببیند دلیل تمام این اتفاقات چقدر ساده است.

بلد نیستیم عادت های بدمان را به صورت علمی پاک کنیم

به همین سادگی جواب همین است و اگر تا انتهای مقاله همراه من باشید روشی فوق العاده را با هم تمرین می کنیم

یاد میگیریم که چطور عادت های بدی که داریم را با عادت های خوب جایگزین کنیم

چند عادت بدی که خیلی ها داریم

عادت چک کردن دائمی تلگرام و اینستاگرام

عادت ضد حال بودن(مثال: میخوام یه جک بگم یه روز یه مرده میره….. جواب ما: اه اینکه تکراری بود چه بیخود)

عادت غیبت کردن

عادت منفی نگری و غر زدن

عادت های بد را حذف کنیم
عادت خوب

اما از کودکی من یک انسان خجالتی بودم و فقط رویای خوش بیان بودن را با خودم به همراه داشتم

من فکر می کردم تمام ما انسان ها با توانایی هایمان به دنیا می آییم و اگر از ابتدا کاری را بلد نباشیم دیگر یاد نمی گیریم

این فکر من را آزار می داد و هر زمان با خدای خودم راز و نیاز می کردم از شاکی بودم و می گفتم چرا من مهارت هایی را که دوست دارم بلد نیستم

بعد از گذشت سالها متوجه شدم که ما توان یادگیری همه مهارت هارا داریم و با تمرین می تواینم هر مهارتی را به دست بیاوریم و این یعنی ساختن مسیر عصبی

به بخشی توجه کن که کنترل آن دست توست

بیشتر مردم در زندگی تمرکز خود را روی قسمت هایی گذاشته اند که روی آن کنترلی ندارند

اجازه دهید صحبت خودم را با یک مثال توضیح دهم

فرض کنید سوار بر یک هواپیما شده اید و در حال پرواز با آن هستید

شما کنترل هواپیما را به دست دارید و در حال پرواز با آن هستید

عوامل زیادی روی پرواز شما تاثیر می گذارند

از جمله آب و هوا،وضیت رفت آمد هواپیماهای دیگر،توفان ها و حتی پرندگان آسمان

شما می توانید تمرکز خود را روی شرایطی که تحت کنترل شما نیست قرار دهید و بدون شک با این کار نمی توانید سالم به مقصد برسید

من یک راه بهتر سراغ دارم

به جای توجه به این نکات با دقت به پرواز خود برسید چون حتی اگر در حال پرواز هوا طوفانی هم باشد شما چاره ای جز هدایت هواپیما ندارید

حال اگر بگویم این هواپیما انتخاب های شماست و شراطی آب و هوا و جوی مسائل بیرونی هستند چه فکری می کنید؟

بله ما در زندگی به جای توجه و تمرکز به بخشی از زندگی که کنترل آن را به دست داریم به قسمتی توجه می کنیم که کنترل آن دست ما نیست

مثل قیمت دلار،کشوری که در آن زندگی می کنیم و حتی خانواده ای که داریم

بسیار دیده ایم انسان هایی را که می گویند اگر من در فلان کشور بودم موفق می شدم یا اگر پدر و مادرم افراد دیگری بودند من به خواسته هایم می رسیدم

یک بار برای همیشه بیایید بدون توجه به دیگر مسائل مسئولیت زندگی خودمان را به عهده بگیریم و بدون توجه به دیگران به سمت موفقیت و هدفمان حرکت کنیم

کنترل زندگی خودتان را به دست بگیرید و از بهانه گیری خودداری کنید

روند تغییر عادت
ترک عادت بد

آدرس پیج من در اینستاگرام

کلی جایزه مطلب و پیشنهاد خوب داریم

فرایند عادت

عادت از سه قسمت تشکیل شده است

اول انگیزه

ابتدا ما برای اینکه کاری را انجام دهیم به انگیزه نیاز داریم یعنی شخصی یا اتفاقی یا صحنه ای یا هر عامل انگیزاننده ای ما را به سمت انجام کار هدایت می کند

عوامل زیادی باعث ایجاد انگیزه برای انجام یک رفتار می شوند

بیایید مهم ترین عوامل را با هم مرور کنیم

اول زمان

ما در بعضی زمان های خاص عادت داریم تا بعضی کارها را انجام دهیم

مثلاً وقتی ظهر می شود عادت داریم ناهار بخوریم یا وقتی ساعت ۸ می شود عادت داریم از خواب بیدار شویم

پس اولین عامل ایجاد انگیزه برای انجام رفتار زمان است

دوم مکان

وقتی در یک مکان خاص قرار می گیریم،رفتار از ما سر می زند

مثلاً من دوستی را می شناختم که می گفت هر زمان که از چهارباغ عباسی در اصفهان عبور می کنم دوست دارم فست فود بخورم

این مکان و عبور از آن باعث می شد این دوست به خوردن فست فود روی بیاورد و طبق عادت این غذا را تهیه کند

سوم رفتار دیگران

افرادی که طبق عادت سریع خشمگین می شوند می گویند رفتار دیگران باعث خشم آن ها می شود

یا مثلاً اگر پدر و مادری دائماً به خاطر تکالیف به یکی از فرزندانشان گیر می دهند او یک موزیک غمگین گوش می دهد و به این کار عادت کرده است

هر زمان که پدر یا مادرش به خاطر تکالیف مدرسه او را مورد بازخواست قرار دهند به احتمال زیاد به گوش دادن آهنگ غمگین می پردازد

چهارم وضعیت احساسی

وقتی حالم بد می شود به کنار آب می آیم

وقتی حالم خوب است موزیک شاد گوش می کنم

وقتی حالم بد می شود و  غمگین و افسرده هستم سیگار می کشم

تمام این عادت ها که در بالا گفته شد به خاطر یک وضعیت احساسی خوب یا بد منجر  می شود

پنجم بعد از یک چیز دیگر

بعد از ناهار چایی خیلی میچسبه

بعد از یه کار طولانی یک ساعت خواب خیلی میچسبه

بعد از نوشتن کتاب بهتره یک لیوان قهوه بنوشم

بعد از انجام یک کار یا یک رفتار،در بعضی مواقع ما عادت داریم کار دیگری انجام دهیم

تا اینجا دانستیم که اولین مرحله در شکل گیری عادت انگیزه است و ۵ عامل انگیزه را با هم برسی کردیم

تا اینجا چند انگیزه برای عادت هایی که قصد دارید آن ها را تغییر دهید بنویسید

خب حال که این عادت ها را پیدا کردید سعی کنید عادت های خوبی که می خواهید با آن ها جایگزین کنید را بنویسید

برای هر عادت خوبی که قرار است از این به بعد داشته باشید یک عامل انگیزه بنویسید

مثلاً اگر قصد دارید صبح زود از خواب بیدار شوید عامل انگیزه شما می تواند زنگ ساعت رومیزی و جمله انگیزشی باشد که به سقف اتاقتان چسبانده اید

یا می توانید به یک فرد سحرخیز بگویید که صبح ها به شما تلفن بزند و شما را از خواب بیدار کند

کار دیگری که می شود برای ایجاد انگیزه انجام داد این است که جمله ها و تصاویری را در مقابل خود قرار دهید

مثلاً اگر میخواهید از فردا ورزش کنید می توانید عکس چند ورزشکار معروف را در اتاق خود بچسبانید

دوم رفتار

بعد از اینکه انگیزه ای در ما ایجاد می شود ما رفتاری انجام می دهیم

مثلاً اگر یک فرد سیگاری که ترک کرده است دوستش  که همیشه با هم سیگار مصرف میکردند را ببیند وسوسه می شود سیگار مصرف کند

عامل انگیزه دوست قدیمی اوست و رفتار کشیدن سیگار

یا اگر شخصی که اهل غیبت بوده و به تازگی این رفتار را کنار گذاشته است در یک زمان و مکان خاص مثلاً در مهمانی دوستانه باشد دوست دارد اینکار را دوباره انجام دهد

مهمانی دوستانه عامل انگیزه و غیبت رفتار است

سوم پاداش

قسمتی در مغز ما وجود دارد که وقتی یک کار لذت بخش انجام می دهیم دوپامین ترشح می کند و ما احساس لذت می کنیم

این همان پاداش است که در مغز ما داده می شود

یک فرد سیگاری با کشیدن سیگار به دوپامین می رسد

شخصی که به گوشی معتاد است با چک کردن اینستاگرام و دیدن کلیپ های خنده دار به دوپامین می رسد

و هر کسی با هر عادتی به طریقی و با رفتاری به دوپامین خود دست پیدا می کند

تغییر رفتار و عادت
جایگزینی عادت

تغییر عادت

برای تغییر عادت ما می توانید با عوض کردن انگیزه و رفتار عادت را جایگزین کنیم

مثلاً اگر با دیدن دوستی به سمت غیبت کشیده می شویم سعی کنیم ارتباط خود را با آن دوست کم کنیم

یا اگر در زمان بی حوصلگی وسوسه می شویم که موبایلمان را چک کنیم تا حالمان خوب شود یک کار دیگر را جایگزین کنیم

به عنوان مثال چند صفحه کتاب بخوانیم یا یک کلیپ انگیزشی ببینیم یا نقاشی بکشیم

هر کار لذت بخشی که به شما معنا می دهد و می تواند به رشد شما کمک کند می تواند جایگزین این رفتار شود

confidence
یه مقاله بی نظیر در مورد اعتماد به نفس

دبیرستان رشته ریاضی فیزیک خوندم و دانشگاه رشته من آی تی بود.تو شغل پرورش اسب ، طراحی دکوراسیون و خدمات رایانه ای بودم ولی احساس می کردم حالم خوب نیست.چون خجالتی بودم و اعتماد به نفس نداشتم.کلی طول کشید تا اعتماد به نفسم رو به دست آوردم و فهمیدم شغل و رسالت من آموزش دادن به مردمه.

رضا محمدی
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *