فواید سحرخیزی و تاثیر آن بر اعتماد به نفس

فواید سحرخیزی و تاثیر آن بر اعتماد به نفس

سحرخیز بودن و اعتماد به نفس

سحرخیز بودن تاثیر مستقیمی بر اعتماد به نفس دارد. این را در کتاب خاصی نخوانده ام اما چند روز است که دارم به وضوح آن را تجربه می کنم.

یکی از تعریف های اعتماد به نفس این است که ما به خودمان باور داشته باشیم.

سحرخیز بودن خود باوری را افزایش می دهد

سحرخیز بودن
حکایت سحرخیزی

همانطور که میدانید سحرخیزی کار آسانی نیست و افراد زیادی نیستند که بتوانند لذت خواب صبح را با سختی سحرخیزی معاوضه کنند.

پس اگر بتوانیم سحرخیز شویم خودباوری ما افزایش می یابد چرا که در شمار افرادی قرار می گیریم که یک کار سخت را انجام می دهند و در ابتدای صحب که فقط افراد موفق بیدار هستند بیدار می شوند.

وقتی می توانیم چنین کاری را با موفقیت انجام دهیم در بقیه جهات زندگی هم احساس اعتماد به نفس و خودباوری می کنیم.

اگر دوست دارید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید مقاله زیر را بخوانید…

برای مطالعه مقاله اعتماد به نفس اینجا کلیک کنید.

تو هم موفق خواهی شد

در ادامه مقاله خواهید دید که افراد بسیار موفق و بزرگ جهاد سحرخیز هستند.شما هم وقتی ببینید ساعت خوابتان با امثال استیو جابز،مارک زاکربرگ و بیل گیتس یکسان است قطعاً مشتاق می شوید خیلی از کارها و عادت های دیگر این افراد موفق را در زندگی خود پیاده سازی کنید.

همین اقدام به شما کمک می کند تا در مسیر موفق های بیشتر گام بردارید.

برای مطالعه مقاله چگونه موفق شوم اینجا کلیک کنید.

انجام کار ارزشمند

اکنون که قصد دارید سحرخیز باشید بدانید کار ارزشمندی انجام می دهید و این کار به شما کمک می کند از درون اعتماد به نفس پیدا کنید.

نه تنها اعتماد به نفس شما تقویت می شود بلکه عزت نفس(دوست داشتن خودتان) شما هم بیشتر از قبل می شد.

سحرخیز شدن من

سحرخیز بودن آرزوی من بود…

من بارهاو بارها در مورد فایده های سحرخیزی شنیده بودم و دوست داشتم در ابتدای صبح بیدار باشم تا به اوج انرژی و کارایی خودم دست پیدا کنم.

مسئله اینجا بود که هر کاری می کردم نمی شد یک راه حل همیشگی برای سحر خیزی پیدا  کنم.

راه های مختلفی را تست کردم.

ابتدا فکر می کردم به خاطر سنگینی خوابم نمی توانم بلند شوم.پس یک اپلیکیشن بیدار باش روی تلفن همراهم نصب کردم که کابوس بود.مثلاً یک پازل خیلی سخت برای حل کردن داشت و تا حل نمی کردی صدای برنامه قطع نمی شد.

واکنش من اما عجیب بود.به جز دو سه روز که توانستم بیدار شوم بقیه روزها آنقدر عصبی می شدم که گوشی را خاموش می کردم تا صدایش قطع شود.

کار بعدی من این بود که یک ساعت زنگ دار باصدای بسیار زیاد خریدم که قیمتش هم به نسبت برای من زیاد بود.

سحر که می شد آنچنان صدایی در اتاق من می پیچید که با شتاب از جایم بر میخواستم و دستم ناخودآگاه سمت صدا می رفت.ساعت فقط یک هفته دوام داشت.

چون هر بار که برای قطع کردن صدایش اقدام می کردم دستم به ساعت می خورد و از روی میز می افتاد و بار آخر جوری زمین خورد که دیگر صدا نداد.

این روش هم جواب نداد.

شب ها تصویر سازی می کردم ولی نمی شد که نمی شد.

همیشه گوشی من روی ۴:۴۴ صبح تنظیم شده بود اما بیدار نمی شدم که نمی شدم.

و ادامه دارد….

چگونه سحرخیز شدم

پس از اینها یکی از سخنران های مطرح که همکار پر تلاش من است در ودیویی که در آن از سحرخیزی صحبت می کرد گفت علت بیدار نشدن ما این است که خوابمان کامل نیست.

یعنی دیر میخوابیم و انتظار داریم زود از خواب بلند شویم و این کار ممکن نیست.

راستش را بخواهید من هم خیلی زود میخوابیدم ۱۲ بود و شاید بعضی وقت ها تا ساعت ۲ بیدار بودم و نمی شد که بیدار شوم.

پس باید زودتر می خوابیدم

اما مسئله این بود که شب خوابم نمی برد.

نکته ای که در کلیپ استاد یاد گرفتم این بود که باید قبل از شب فعالیت بدنی انجام دهم تا احساس خستگی کنم و بتوانم راس ساعت بخوابم.

این نکته کلیدی برای من بود.

ساعت ۱۶:۱۶ دقیقه بود که تصمیم گرفتم یک پیاده روی سنگین و طولانی را انجام دهم تا بدنم خسته شود و بتوانم زودتر بخوابم.

این پیاده باعث شد تا از خانه تا یکی از مرتفع ترین قسمت های شهر پیاده روی کنم و برگردم و وقتی برگشتم نزدیک به ۲ ساعت و نیم پیاده روی کرده بودم و بدنم کاملاً خسته بود.

باز هم کم نیاوردم و اقدام به شنا زدن و انجام ورزش های بدنی کردم تا بدنم حسابی خسته شود.ساعت ۸ ونیم بود که پست اینستاگرام که هر شب بین ساعت های ۸ و نیم تا ۹ ارسال می کنم را ارسال کردم و خوابیدم.

صدای آهنگ مثبت و زیبای ممنونم را می شنیدم و واقعاً لذت بخش بود.بله من ساعت ۴:۵۵ با ۱۰ دقیقه تاخیر بیدار شدم ولی بیدار شدم.

بدنم کاملاً سرحال بود و به راحتی از جایم برخواستم و یکی از اهداف همیشگی من تیک خورد و چقدر زیبا بود.

سحرخیز باش تا کامروا شوی

انوشیروان پادشاه بود و وزیر لایق و دانایی در کنارش بود.وزیر هر روز صبح از خواب برمیخواست و به سراغ پادشاه می آمد و می گفت سرورم:”سحرخیز باش تا کامروا شوی”

این جمله هر روز توسط وزیر به انوشیروان گفته میشد و او که حاکم مغروری بود خواست تا درسی به وزیرش بدهد.

به همین منظور تعدادی را استخدام کرد و وقتی صبح زود وزیر برای صبح بخیر گفتن و بیان جمله سحرخیز باش تا کامروا شوی به دربار شاه می آمدم افراد پادشاه به سراغ او رفتند و تمام لباس هایش را درآوردند.

وزیر مجبور شد برای پوشیدن لباس به خانه برگردد و دیرتر از بقیه روزها به دربار رسید.

شاه با لبخندی موزیانه پرسید:”چه شده است،انگار امروز دیر از خواب بیدار شده ای،چرا امروز کامروا نشده ای وزیر جان”

افراد دانا و آگاهی همچون وزیر همیشه جواب های دندان شکنی دارند و اینبار هم وزیر با قدرت گفت:”سرورم امروز نتوانستم کامروا شوم چرا که دزد ها از من سحرخیز تر بودند و آنها توانستند کامروا شوند.”

کتاب هایی برای سحرخیزی

باشگاه ۵ صبح

رابین شارما نویسنده و سخنران و مجری برنامه های تلوزیونی در سال ۲۰۱۸ کتاب باشگاه ۵ صبح را به منتشر کرد.

این کتاب یک رمان انگیزشی آموزشی زیباست که از فواید سحرخیزی می گوید و در سراسر کتاب به این نکته تاکید دارد که با سحرخیز شدن زندگی فوق العاده ای را تجربه می کنید.

در این کتاب با بیان بسیار شیوا و ساده می توانید از مزیت های سحرخیزی و بیدار شدن در ساعات اولیه صبح آگاه شوید.

این کتاب داستان یک کارآفرین و یک هنرمند را به یک فرد میلیاردر که در لباس کارتون خواب ها در آمده است متصل می کند و نشان می دهد چطور با آموزش و برخورد با افراد موفق و سطح بالا می توان زندگی را از هر جنبه رشد داد.

اصلی ترین توصیه میلیاردر به کارآفرین ورشکسته و هنرمند خوش ذوق توصیه به سحرخیزی است.

فهرست:
فصل ۱: تصمیمی خطرناک
فصل ۲: فلسفه‌ای روزانه برای افسانه‌ای شدن
فصل ۳: دیداری غیرمنتظره با غریبه‎ای شگفت‌انگیز
فصل ۴: متوسط و عادی بودن را فراموش کنید
فصل ۵: یک ماجراجویی عجیب به درون تسلط صبحگاهی
فصل ۶: پروازی به سوی اوج بهره‌وری، هنرمندى و شکست‌ناپذیری
فصل ۷: آماده سازی برای تحول شروع می‎شود
فصل ۸: روش ۵ صبح: عادت‎های صبحگاهی افراد بسیار موفق
فصل ۹: مدلی برای نشان دادن بزرگی
فصل ۱۰: چهار حوزه تمرکز افراد بسیار موفق
فصل ۱۱: مدیریت کردن جزر و مدهای زندگی
فصل ۱۲: باشگاه ۵ صبح، آیین ایجاد عادت‎ها را یاد می‎گیرند
فصل ۱۳:  اعضای باشگاه ۵ صبح فرمول ۲۰/۲۰/۲۰ را یاد می‏گیرند.
فصل ۱۴: اعضای باشگاه ۵ صبح، ضرورت خواب را درک می‎کنند
فصل ۱۵: اعضای باشگاه ۵ صبح، ۱۰ تاکتیک بسیار مؤثر برای تمام عمر را یاد می‎گیرند
فصل ۱۶: اعضای باشگاه ۵ صبح، چرخه‌‌های دوقلوی عملکرد ممتاز را یاد می‎گیرند
فصل ۱۷: اعضای باشگاه ۵ صبح، قهرمان‌های زندگی خودشان می‏شوند

کتاب صبح جادویی

سحرخیزی و صبح جادویی
کتاب صبح جادویی

کتاب صبح جادویی فقط به ارائه راهکار برای بیدار شدن در صبح و سحرخیزی اشاره نمی کند بلکه در این کتاب می توانید با داستانی آموزنده پیش بروید.

فردی که در ابتدای مسیر موفقیت قرار دارد ناگهان در یک تصادف تمام آنچه به دست آورده بود را از دست می دهد و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. اما با ایجاد عادت های خوب و انجام یک سری کار موفق می شود به یک سخنران خوب تبدیل شود و از آن به بعد رسالت زندگی او آموزش تغییر زندگی دیگران می شود.

چه کسانی سحرخیز هستند؟

تیم کوک مدیر عامل اپل

مدیر عامل شرکت اپل ساعت ۴:۳۰ صبح اولین ایمیل کاری را برای کارمندان خود ارسال می کند و ساعت ۵ در باشگاه به ورزش می پردازد.

تیم کوک همچنین نخستین کسی است که وارد دفتر کاری اش در شرکت می شود و همچنین آخرین کسی است که از شرکت بیرون می رود.

تیم کوک به عقیده ی بسیاری از افراد تنها شخصی است که توانسته جای خالی استیو جابز را پر کند و در حال حاضر یکی از موفق ترین مدیران جهان به شمار می آید.

تونی رابینز

آنتونی رابینز یکی از بزرگترین و سخنرانان جهان و پیشگام آموزش مهارت های موفقیت و بهبود فردی در جهان است.او همیشه ساعت ۴ صبح از خواب بیدار می شود.او انرژی زیاد ، تمرکز و موفقیت هایی که دارد را از سحرخیزی می داند.

برای آشنایی بیشتر با تونی رابینز مقاله زیر را مطالعه کنید.

مقاله آنتونی رابینز را مطالعه کنید.

مدیر استارباکس

مدیر کافی شاپ های زنجیره ای استارباکس یک سحرخیز تمام عیار است.او سحر از خواب بیدار می شود بعد از انجام ورزش و چند فعالیت دیگر در محل کارش حاضر می شود.

استیو جابز

مدیر افسانه ای اپل هر صبح خودش و اهدافش را ارزیابی می کرد.او هر روز ساعت ۴:۳۰ دقیقه از خواب بیدار می شد.

بیل گیتس

یکی از ثروتمند ترین مردان جهان و بزرگترین خیر جهان هر روز صبح ساعت ۴:۳۰ دقیقه از خواب بیدار میشد.او همزمان به پرورش جسم و روح خود در ساعات ابتداعی روز می پردازد.

برای مطالعه مقاله اهداف سه مرحله ای بر اساس زندگی بیل گیتس اینجا کلیک کنید.

فواید علمی و تجربی سحرخیز بودن

۱٫صبحانه خور می شوید

من همیشه دوست داشتم صبحانه بخورم اما هیچ موقع اشتهای صبحانه را نداشتم.اما هر روزی که سحرخیز می شدم مثل امروز که در حال نوشتن این مقاله هستم اشتهای خوبی دارم.

در ضمن اول صبح بهترین زمان برای صبحانه خوردن است و خوردن صبحانه در این زمان باعث می شود قندخون شما تنظیم شود و به تقویت حافظه و عملکرد بهتر روزانه شما کمک می کند.

۲٫سحر خیزی زمان زیادی به شما می دهد

وقتی سحرخیز هستید و زمان بین ۴تا ۵ از خواب بیدار می شوید فرصت خوبی برای برنامه ریزی و انجام کارهای مهم دارید و در ضمن این ساعت فقط خودتان هستید و افراد معدودی بیدار هستند و می توانید به راحتی کارهای مهم خود را با تمرکز انجام دهید.

تحقیقات نشان می دهند سحرخیز بودن تاثیر منفی تمایل به خواب را تا کاهش می دهد و زمانی که ما سرحال تر باشیم می توانیم کارهای روزانه را با راندمان بالاتر و با تمرکز بیشتر انجام دهیم.

۳٫زمان مناسبی برای ورزش است

صبح زود و انجام ورزش با شکم خالی چربی بیشتر از شما می سوزاند و آندروفین آزاد شده در خون شما انرژی زیادی برای گذراندن بقیه روز به شما می دهد.

همینطور صبح زود شما بدور از چشم اطرافیان می توانید به راحتی ورزش کنید و بدون نگرانی از مزاحمت دیگران به فکر اندام و سلامت جسمی خود باشید.

۴٫وزیر سحرخیز هستی یا جغد شب

تحقیقات نشان می دهد که وزیر نسبت به جغد شاد تر است.

وزیر سحر خیز می تواند برای کارهای خود برنامه ریزی کند و سلامت ذهنی و جسمی بیشتری دارد.

جغد ها (افرادی که دیر میخوابند و صبح دیر بیدار می شوند)ناشاد تر هستند و استعداد بیشتری برای الکلی شدن و استرس دارند و قالباً شب ها با افکار منفی دست و پنجه نرم می کنند.

من تقریباً اکثر شب هایی که دیر میخوابیم فکرم منفی می شد و احساس می کردم شکست خورده و ناامید هستم ولی این وضعیت در سحرخیزی خیلی خیلی خیلی کم دیده می شود.

لااقل برای من که اینچنین بوده است.

چگونه سحرخیز و سرحال شویم؟

زود بخوابید

بدن یک انسان معمولی بین ۷ تا ۸ ساعت خواب نیاز دارد.اگر ساعت ۲ نیمه شب (مثل یک هفته قبل خودم) میخوابید انتظار دارید ساعت ۴ یا ۵ از خواب بیدار شوید ممکن نیست.

تازه اگر بتوانید بیدار شوید انرژی ندارید و نمی توانید به خوبی از روز خود استفاده کنید.

اگر دوست دارید ساعت ۴ یا ۵ بیدار شوید باید طوری برنامه ریزی کنید که ۷ یا ۸ ساعت قبل از این ساعات خواب باشید.

به عنوان مثال من ساعت ۹ شب می خوابم و ساعت ۴:۴۴ از خواب بیدار می شوم.پیام های زیادی در اینستاگرام دریافت کردم که مخاطبان می گفتند که ساعت ۹ خیلی زود است و باید دیرتر بخوابی اما این تصمیمی است که من گرفته ام و تا همین چند روز اول از تصمیم خودم راضی هستم.

پیشنهاد می کنم شما ساعت ۱۰ بخوابید و ساعت ۵ یا ۵:۳۰ از خواب بیدار شوید و اگر احساس کردید هنوز به خواب نیاز دارید می توانید کمبود خواب را ظهر جبران کنید.

هنگام بیدار شدن سیب بخورید

تحقیقات نشان می دهند که سیب دارای گلوکز و ساکارز طبیعی است و می تواند یک جانشین سالم تر برای کافئین باشد.

پس اگر شما هم می خواهید صبح را سرحال آغاز کنید یک سیب کنار تخت خود قرار دهید و صبح زود میل کنید.

کم کم شروع کنید

تحقیقات نشان می دهند:تعیین اهداف انگیزه ما را بیشتر می کند و کارهای کوچک تر راحت تر انجام می شوند.

پس سعی کنید ساعت خواب را به مرور تغییر دهید.مثلاً هر روز ۲۰ دقیقه زودتر بیدار شوید تا به مرور به ساعت مورد نظر سحرخیزی برسید.

گوشی دورتر باشد

اکثر ما برای بیدار شدن ساعت موبایل را تنظیم می کنیم و آنرا نزدیک خود قرار میدهیم.

به مخض اینکه در ساعت مقرر چشم ما به صفحه موبایل می افتد زنگ را خاموش می کنیم،اما اگر گوشی را در فاصله ی دورتر از خودمان قرار دهیم تا برای برداشتن آن مجبور شویم از جایمان بلند شویم امکان بیدار شدن ما بیشتر می شود.

شب از نور مصنوعی فاصله بگیرید

اگر میخواهید خوابتان ببرد باید در انتهای شب کمتر از گوشی و نور های مصنوعی دیگر مثل تلویزیون های جدید و مانیتور ها استفاده کنید.

اگر هم مجبور به استفاده از آن ها هستید سعی کنید نورشان را کم کنید و حالت نور آبی را خاموش کنید.

در اکثر گوشی ها و مانیتور های جدید قسمتی وجود دارد که می توانید نور آبی آن را خاموش کنید و فراید خواب خود را خراب نکنید.

برای آشنایی بیشتر با خواب این مقاله را بخوانید.

دبیرستان رشته ریاضی فیزیک خوندم و دانشگاه رشته من آی تی بود.تو شغل پرورش اسب ، طراحی دکوراسیون و خدمات رایانه ای بودم ولی احساس می کردم حالم خوب نیست.چون خجالتی بودم و اعتماد به نفس نداشتم.کلی طول کشید تا اعتماد به نفسم رو به دست آوردم و فهمیدم شغل و رسالت من آموزش دادن به مردمه.

رضا محمدی
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *