چگونه آرامش روحی داشته باشیم؟

چگونه آرامش روحی داشته باشیم؟

چگونه آرامش روحی پیدا کنیم؟

من از کودکی انسان آرامی بودم. کمتر عصبانی میشدم و کمتر از بقیه دچار استرس و نگرانی می شدم.

انگار برای من یک صفت ذاتی بود و علیرقم اینکه تنش های زیادی را در خانواده و مدرسه تجربه می کردم باز هم یک آرامش خاص بر من حاکم بود

داشتن آرامش
کسب آرامش

این مقاله را می نویسم تا روش هایی که خودم برای داشتن آرامش استفاده می کردم و بعضی روش های دیگر که در کتاب ها مطالعه کرده ام را با هم ترکیب کنم و به شما هم برای رسیدن به آن کمک کنم.

زندگی امروز به خاطر وجود رسانه ها ، اینترنت و شبکه های اجتماعی پر شده از اخبار  و حواشی ناگوار که به راحتی می تواند ما را نگران و خشمگین کند.

به غیر از این رفتار غیر منطقی بسیاری از افراد ، که در کنار ما زندگی می‌کنند و گاهی اوقات مجبوریم با آنها در ارتباط باشیم ،هم باعث نگرانی و اضطراب ما می شوند.

ما در زندگی همواره تلاش می کنیم تا با فراهم آوردن امکانات مالی و رفاهی فضایی برای بوجود آمدن آرامش ایجاد کنیم. اما با وجود عوامل مختلفی که امروزه با آنها درگیر هستیم باید گفت رسیدن به آرامش وحفظ آن با مسئله مواجه شده است.

خب با وجود این عوامل چه کاری از دست ما ساخته است تا بتوانیم این آرامش را تجربه کنیم و با آرامش به سمت اهداف و مسیر زندگی خودمان حرکت کنیم.

پروفایل و ماجراهای من در وبسایت مجموعه بیشتر از یک نفر

آرامش چیست؟

از آرمیدن می آید و به معنای صلح،آشتی ایمنی و فراقت است.

یک حس درونی است،شکی در آن نیست که عوامل بیرونی بر آرامش ما اثر گذار است اما با این وجود، این حس از درون ما سرچشمه می گیرد،

شاید دیده باشید وقتی با بعضی افراد گفت و گو می کنیم آرامش پیدا می کنیم،دلیلش این است که این افراد از آرامش درونی برخوردارند و هنگام گفت و گو با ایشان این آنرا به ما نیز منتقل می شود.

آرامش درونی و بیرونی چیست؟

آرامش بیرونی

همان صلح و دوستی است که اگر بین کشور ها و مردم همه نقاط برقرار باشد می گوییم آرامش حاکم شده است.

آرامش درون چیست؟

یعنی بتوانیم با کسب مهارت بر خشم خود کنترل داشته باشیم و همواره بدون نگرانی در هر شرایطی کار درست را انجام دهیم.

چرا داشتن آرامش مهم است؟

همه ما در زندگی امروز دائماً با عوامل تنش زا مواجه می شویم،اگر دقت کنید در طول روز نکات منفی و اخبار و اطلاعات منفی آنقدر زیاد است که حفظ حالت عادی و آرام برای ما کاری بس دشوار است،اما چه می شود کرد؟

بنشینیم و بسته شدن رگ های قلبمان به خاطر استرس و خشم را بشماریم یا اینکه وقت آن رسیده که برای این مسئله کاری صورت دهیم؟

اگر مهارت حفظ آرامش را در خودمان ارتقاء ندهیم مطمعناً در سال های آینده بیماری های روحی وجسمی گریبان ما را خواهد گرفت.

به جز این مطلب افرادی که آرامش دارند کاریزماتیک و جذاب هستند و می توان از آن ها به عنوان تکیه گاه و عامل آرامش خودمان استفاده کرد.

با توجه به شرایط کنونی زندگی اگر شما هم جزو افرادی باشید که می توانند آرامش خود را در شرایط مختلف حفظ کنند قطعا مانند یک مروارید درخشش می کنید و می توانید یک عامل برای شادی اطرافیان خود باشید.

چطور آرامش داشته باشیم؟

تکنیک ها و راهکار های مختلفی برای داشتن آرامش وجود دارد که اینجا سعی می کنم تعدادی از بهترین روش ها را با شما مخاطبان عزیزم به اشتراک بگذارم.

قبول شرایط شرط اول است

باید قبول کنیم علیرقم همه تلاشی که می‌کنیم تا همواره آرامش داشته باشیم گاهی مسائل مختلف که بیشتر هم تحت کنترل ما نیست ما را نگران و مضطرب می کند.

قبول اینکه گاهی به نگرانی مان دست خودمان نیست شاید سخت باشد اما برای اینکه بتوانیم دوباره به حالت معمول برگردیم لازم است ابتدا قبول کنیم که یک حادثه یا یک حرف یا هر مساله دیگری می تواند مقداری نگرانی در ما ایجاد کند، اما اینکه دوباره به حالت اول برگردیم دست خودمان است.

حال که پذیرفتیم گاهی اوقات آرامش نداریم باید سعی کنیم دوباره به حالت طبیعی و آرامش خودمان برگردیم و با انرژی مضاعف به زندگی ادامه دهیم.

تکنیک ۶ نفس در دقیقه

اگر دقت کنید زمانی که آرامش نداریم و عصبانی ،ناراحت ،غمگین یا یک شرایط روحی نابسامان را تجربه می کنیم تنفس ما نامنظم می شود و کوتاه نفس می کشیم.

تکنیک ۶ نفس در دقیقه حالت تنفسی است که در زمان هایی که بدن ما در حالت معمولی است تجربه می کنیم و با انجام این تمرین می‌توانیم به ذهن خود تلقین کنیم که شرایط معمولی است و جایی برای نگران نیست. پس آرام باش.

نفس را از بینی به آرامی با ۴ شماره وارد بدن خودتان کنید و دوباره به آرامی در ۶ ثانیه هوا را از بدنتان خارج کنید. شما هر ۱۰ ثانیه یکبار عمل دم و بازدم را انجام می دهید و در یک دقیقه شما ۶ بار این عمل را انجام می دهید.

در روز اگر ۱۰ دقیقه این تمرین را انجام دهید به روحتان آرام می گیرد و به خودتان کمک زیادی کرده اید.

تکنیک NLP برای تن آرامی

مواقعی وجود دارد که یک عامل بیرونی آرامش ما را سلب می کند و موجب ناراحتی ما می شود،در این شرایط یک تکنیک وجود دارد که عالی جواب می دهد و می تواند حال ما را سریعا به وضعیت مطلوب برگرداند

مثلاً شخصی قضاوتی در مورد شما انجام می دهد و شما را آشفته و ناراحت می کند،شما در آن لحظه حرفی به شخص نزده اید ولی در تنهایی خودتان بسیار ناراحت و مشوش هستید

چشم های خود را ببندید و آن لحظه را تصور کنید، سعی کنید همه صحنه را به خوبی تصویر سازی کنید

یک اسپری خیالی را از جیب خود بیرون می آورید که کار آن کوچک کردن اجسامی است که به سمتشان اسپری می کنید.

اسپری را به سمت شخصی که شما را ناراحت کرده بگیرید و او را کوچک کنید.آنقدر به این کار ادامه دهید تا به اندازه یک مورچه در بیاید و نه صدایش را بشنوید و نه خودش را ببینید.

همین الان صحنه ای که سال هاست شما را آزار می دهد را تصور کنید.

این تکنیک را پیاده سازی کنید و ببینید چه معجزه ای رخ می دهد.

خودم شخصاً یکی از بدترین خاطراتم را که بسیار رنجش آور بود با همین تکنیک فراموش کردم و دیگر یادآوری آن خاطره تلخ برای من خنده دار شده است.

تکنیک حس بدن

وقتی چیزی شما را آشفته می کند سعی کنید به فرایند های بدن خود توجه کنید،(این کار را ترجیهاً با چشمان بسته انجام دهید.)

به خون درون رگ هایتان،به تند شدن ضربان قلبتان، به افزایش تنفستان، وقتی به آن ها توجه کردید و آن ها را در درون خود حس کردید سعی کنید آن ها را آرام کنید.

تصویر یک نور سفید را ببینید که از آسمان وارد بد شما می شود و آتش خشم درونی شما را سرد و سردتر می کند تا جایی که به وضعیت قبلی خود باز گردید.

دوره تصویری رفع خجالت
خرید محصول حرفه ای از خجالت تا موفقیت، خجالت یکی از اصلی ترین موانع موفقیت است.
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *