طراحی سخنرانی ۱

طراحی سخنرانی ۱

طراحی سخنرانی

طراحی سخنرانی مثل طراحی ساختمان مهم است.

اگر طراحی سخنرانی را مانند پهن کردن یک سفره غذای مفصل در نظر بگیریم برای اینکه این سفره با نظم و به زیبایی چیده شود باید هر کدام از قسمت ها در زمان خودش آماده و سرو شود.

تصور کنید شخصی دسر را به جای پیش غذا سرو کند و شام اصلی را بعد از دسر و پیش غذا آماده کند.

اینگونه آیا اشتهایی برای خوردن غذای اصلی وجود دارد و نکته بعدی اینکه آیا اینکار اهانت به میهمانان نیست؟!

اگر سخنرانی خود را طراحی نکنید و بر اساس اصول ارائه ندهید انگار که دسر، سالاد ، شام و پیش غذا را جا به جا سرو کرده اید.

در اینجا قصد دارم یکی از ساده ترین و برترین مدل های سخنرانی را برای شما به اختصار بیان کنم.

داشتن طراحی چه کمکی می کند؟

امروزه رسم شده است که قبل از ساخت یک منزل مسکونی حتما باید یک نقشه مهندسی از بنا رسم شود.

این نقشه به سازندگان کمک می کند تا بنا را به بهترین شکل ممکن بسازند و نقص ها را تا جای ممکن کم کنند.

طراحی سخنرانی به شما کمک می کند تا بهترین نتیجه را بگیرید و سخنرانی خود را تا حد ممکن تاثیرگذار و عالی طراحی کنید.

طراحی سخنرانی چیست؟

طراحی سخنرانی مانند چیدن یک میز شام مفصل است.

مثل هر ساخته دست بشر که عالی کار می کند و موفق می شود یک سخنرانی هم برای رسیدن به موفقیت نیاز به طراحی دارد.سخنرانی بدون طراحی به هم ریخته و بدون نظم است و به هدف خود نمی رسد.

برای سرو یک میز شام ما اول یک پیش غذا آماده می کنیم و بعد از آن غذای اصلی. ما غذای اصلی را با انواع خورشت و خوراک متنوع تر و خوشمزه تر می کنیم.

سر سفره انواع نوشیدنی موجود است تا میهمانان راحت تر و با لذت بیشتر غذا بخورند.

بعد از غذا هم سالاد و دسر را برای میهمانان می آورند.

سخنرانی هم به همین شکل است.

طراحی سخنرانی به شیوه “چی؟ چرا؟ چطور؟ خب؟”

این شیوه بسیار روش خوبی برای طراحی سخنرانی است و بر اساس شرایط و فرهنگ ایران بومی سازی شده است.

طراحی سخنرانی حرفه ای
طراحی سخنرانی به سادگی

قبل از طراحی سخنرانی

این مورد فقط در ایران مرسوم است.وگرنه سخنران های بین المللی هیچ گاه اینگونه سخنرانی خود را شروع نمی کنند و مستقیماً اصل مطلب را بیان می کنند.

در کشور عزیزمان ایران به خاطر شرایط فرهنگی و سلیقه مردم پیشنهاد می شود که ابتدای سخنرانی حتما با مردم سلام و احوال پرسی کوتاهی داشته باشیم.

پیشنهاد می شود قبل از سلام و احوال پرسی سخنرانی را با نام و یاد خدا شروع کنیم. برای اینکار می توان از یک شعر یا داستان مرتبط استفاده کرد.

بخش اولی طراحی سخنرانی

چی؟

ابتدا توضیح می دهیم که می خواهیم در مورد چه چیزی صحبت کنیم و می گوییم که مفهوم مورد نظر چیست.

مثلاً اگر قرار است در مورد اعتماد به نفس صحبت کنیم ابتدای کار اعتماد به نفس را تعریف می کنیم.

می توانیم برای تعریف خودمان از مثال های مختلف استفاده کنیم.مثلاً تعریف ورزش می شود مجموعه فعالیت های بدنی که برای سلامتی روح و جسم ما مفید است.

بعد برای مثال  می توانیم یک ورزش و فواید آن را توضیح دهیم. مثلاً بگوییم ورزش های هوازی برای افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش چربی بدن بسیار مفید است.

بخش دوم طراحی سخنرانی

چرا؟

این قسمت شما به مخاطب خود نشان می دهید که مطلب ارائه شده توسط شما چه میزان مفید است.به عنوان مثال در همان مبحث ورزش شما می توانید به شرح زیر عمل کنید.

قسمت اول:

برای مخاطبین خود توضیح دهید شخصی که ورزش نکند به چه مشکلاتی درچار می شود و چه عواقبی در انتظار اوست.

قسمت دوم:

به مخاطب یک باغ سیب نشان دهید.مثلا در مورد ورزش بگویید که اگر ورزش کنید همواره سلامت می مانید و طول عمر بیشتری خواهید داشت.به طور کلی در این قسمت باید فواید موضوع مورد نظر را بیان کنید.

بخش سوم طراحی سخنرانی

چطور؟

به پایان سخنرانی نزدیک می شویم. در این قسمت ها باید بکوشیم مخاطب را کم کم به سمت کار مد نظرمان سوق دهیم.

در بخش “چطور” باید برای مخاطب توضیح دهید چطور و چگونه میشود وارد مسیر شد که در طی سخنرانی گفته اید.

مثلاً در مثال ورزش شما به مخاطب خود توضیح می دهید که چگونه می شود وارد ورزش شد. انواع ورزش را توضیح می دهید.

در ضمن باید واضح و شفاف توضیح دهید که چگونه مخاطب می تواند مطلب فوق را در زندگی اش پیاده سازی کند.

چطور خلاصه شده این عبارت است که چطور و چگونه می شود بر اساس چیزی که در طول حرفمان گفته ایم زندگی کرد.

بخش چهارم  طراحی سخنرانی

خب؟

همانطور که از کلمه پیداست برای اینکه بتوانیم برداشت نهایی را از کلام خود داشته باشیم باید خب را عملی کنید.

یعنی مخاطب بعد از شنیدن تمام حرف های شما می گوید:”خب که چی؟”

در انتها از مخاطب خود درخواست می کنیم که کاری را انجام دهد.

مثلاً در بحث ورزش از او می خواهیم که زود تر برای انجام ورزش اقدام کند.

البته باید به وضوح بیان کنیم. یعنی به مخاطب بگوییم چه موقع، کجا ، به چه صورت و روزی چه مقدار کار و فعالیت مورد نظر را انجام دهد.

پروفایل من در سایت بیشتر از یک

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *