خواب چیست؟چرا میخوابیم؟

خواب چیست؟چرا میخوابیم؟

خواب من و مسائل آن

خواب برای من یک موضوع بود که همیشه با آن درگیر بودم

همیشه می خواستم ساعات بیشتری را بیدار بمانم و از خوابیدن دوری کنم و بیشتر به تلاش و کسب دانش و مهارت بپردازم

همین کار را هم کردم و در عرض یک هفته از ۸ ساعت به شش ساعت کاهش دادم

اما بعد ازگذشت چند روز متوجه بروز تغییرات زیادی در بدنم شدم

از قبیل سردرد های ناگهانی،چشم درد های شدید،سرگیجه،خواب بدون اختیار که وقتی بیدار میشدم متوجه نمی شدم کی و کجا به خواب رفته ام و بسیاری مسائل دیگر

طولی نکشید تا اینکه متوجه شدم همه اینها به خاطر این بوده که خوابم کافی نبوده است

در این مقاله سعی دارم به صورت علمی شما را با خواب و علت علاقه زیاد بدن به خواب آشنا کنم

خواب یکی از رفتار های مغز ماست

خواب یک پدیده ی بسیار عجیب است

چرا خواب عجیب است؟

چون حتی هنگام خوابیدن مغز ما و بسیاری دیگر از اندام ها در حال فعالیت هستند، با این حال مغز در زمان های به خصوصی شما را به سمت خواب هدایت می کند

چیزی در حدود یک سوم عمر ما انسان ها در خوابیدن به سر می رود

دانشمندان تحقیقات زیادی روی علت خواب کرده اند اما هنوز در مورد اینکه چرا ما به می خوابیم می رویم نرسیده اند

در این مقاله نگاهی خاص به خوابیدن می کنیم

ساعت بیولوژیک بدن در خواب

در زندگی امروزی ما انسان ها به خاطر وجود برنامه های تلویزیونی و تلفن های همراه هوشمند زندگی متفاوتی را تجربه می کنیم

مثل چرت زدن هنگام صبحانه خوردن یا در محل کار

با وجود تلفن های همراه و شبکه های اجتماعی و همچنین شو های تلویزیونی مثل خندوانه،دورهمی یا عصر جدید ما ساعت خوابمان را جلو انداخته ایم و این موضوع باعث شده این ساعت بیولوژیک بدن به هم بخورد

ما ساعت بیولوژیکی داریم که ساعت خاصی در شب به خواب می رود و صبح سر وقت بیدار می شود

خواب و مغز
خوابیدن

محل ساعت بدن کجاست؟

این ساعت در ناحیه ای به نام “اس سی ان” قرار دارد

این گروه کوچک از نورون ها بخشی از ناحیه هیپوتالاموس هستند که،که کار های بسیار مهمی را در مغز انجام می دهد.این کارهایی از قبیل تنظیم ترشح هورمون ها و کنترل اشتها

پژوهش گران متوجه شدند که اس سی ان به صورت خودکار زمان خواب انسان را تنظیم می کند و بدون نیاز به هر گونه ساعتی در زمان مناسب انسان را به سمت خواب و بیداری می برد

برای این پژوهش تعدادی از افراد را در تاریکی غار قرار دادند و متوجه شدند حتی زمانی که این افراد از روشنایی خورشید بی اطلاع هستند و زمان در دستشان نیست در زمان مناسب شب به خواب می روند و صبح بدون وجود هیچ نوری در زمان معینی از خواب بیدار می شوند

این سیکل معین توسط ای سی ان در هیپوتالاموس به صورت کاملاً غریزی تنظیم می شود

دیگر کارهای اس سی ان چیست؟

علاوه بر تنظیم خواب این قسمت کارهای دیگری را انجام می دهد

مثلاً در ابتدای صبح دمای بدن را پایین نگه می دارد و در انتهای روز دمای بدن را بالا می برد

حافظه ما پیش از ناهار در بهترین حالت خود است و هماهنگی بدن در حدود دو ساعت بعد از ظهر در بالاترین حد خود است

اگر از ریتم بدن و ساعت بیولوژیک آگاه باشید می توانید بهترین زمان برای انجام هر کار مثل مطالعه و ورزش را به دست بیاورید

هر چند تحقیقی روی نوزادان برای اینکه در غار قرار بگیرند انجام نشده است ولی دانشمندان با برسی دیگر حیوانات به این نتیجه رسیده اند که اس سی ان از ابتدا روند خاصی را دنبال می کند

البته تغییرات نور روی کارکرد آن اثر گذار است اما این تغییرات محدود هستند

برای همین وقتی افراد از کشوری به کشوری دیگر سفر می کنند به خاطر تفاوت زمانی کشور ها خواب این افراد با مشکل مواجه می شود

اثر نور مصنوعی رو اس سی ان

نور مصنوعی درک ما را از زمان با مشکل مواجه می کند

ساعت بدن بر اساس ۲۴ ساعت تنظیم شده است اما نور مصنوعی این دقت را به هم می زند

نور مصنوعی اس سی ان را فریب می دهد و به آن تلقین می کند که غروب آفتاب هنوز فرا نرسیده است

این مورد ساعت بیولوژیک را دچار اختلال می کند و به همین دلیل است که جوانانی که از گوشی موبایل استفاده می کنند یا برنامه ها و سریال های شب تلویزیون را می بینند تا نیم شب بیدار هستند و بیدار شدن در صبح زود برایشان سخت و دشوار است

راهکار برای سر وقت خوابیدن

برای اینکه سر وقت خوابتان ببرد طبق خورشید عمل کنید

سعی کنید با تاریک شدن هوا شما هم حجم فعالیت های خود را کم کنید و با تاریک شدن هوا کم کم به سمت استراحت بروید

با روشن شدن هوا به سمت فعالیت و حرکت بروید

حتی پیشنهاد می کنم شب ها کمتر از نور های مصنوعی استفاده کنید و سعی کنید از نور های کمتر مثل شمع و شومینه استفاده کنید

به همین خاطر است که وقتی در سفر ها به طبیعت می رویم در ساعات ابتدایی شب خوابمان می گیرد و کمتر دچار کم خوابی یا بیخوابی می شویم

به جای کار شبانه کمی بخوابید

سعی نکنید سراسر شب را به کار بگذرانید و حتی اگر مجبور به این کار شدید ساعت ۴ سعی کنید بخوابید

کار کردن طولانی مدت در شب به بدن شما آسیب های جدی وارد می کند که دم دستی ترین آسیب آن همان از بین رفتن شادابی پوست است

با خوابتان شوخی نکنید

خواب
کم خواب

عده ای بر این عقیده هستند که خوابیدن یک عادت است و می توان هر عادتی را تغییر داد

مثلا اگر ما در طول شبانه روز ۸ ساعت میخوابیم به این کار عادت کرده ایم و مثل هر عادت دیگری می توانیم آن را تغییر دهیم

نمی دانم به این افراد که خیلی از آن ها تحصیل کرده هم هستند چه بگویم اما همین مقدار کافی است که تحقیقات علمی در مورد هیپوتالاموس و ناحیه اس سی ان را مطالعه کنند

اینکه اگر خودمان با ۴ ساعت خوابیدن سرحال هستیم را می شود برای همه تجویز کرد یک کار کاملاً اشتباه است

من معتقدم اگر همین افراد کم خواب هم مدت زمان خوابشان را بیشتر کنند عملکرد بهتری خواهند داشت

البته یک نکته هم هست

همیشه استثنا وجود دارد و شاید این افراد هم جزو همین دسته هستند

من خودم به شخصه سعی می کنم دیگر هیچ وقت با خواب شوخی نکنم

چون که بدن من اصلا علاقه ای به خواب کم ندارد و حتی اگر نیم ساعت از ۸ ساعت خواب را کم کنم دچار سر درد و سرگیجه می شوم

وقت خواب
زمان خواب

 افراد موفق چگونه می خوابند

افراد موفق هم مانند ما و همه انسان ها، انسان هستند و به خوابیدن احتیاج دارند

در تصویری که در همین قسمت قرار داده هم می توانید ببینید که این افراد خواب کافی دارند و فقط چند تن از آن ها خوابشان کمتر از زمان معمول است

البته خب با این میزان از مشغله کاری برای این افراد خواب کمتر نشان دهنده کمبود انرژی یا عملکرد نیست چون زمانی که به اندازه آن ها تلاش کنیم و به کارمان عشق بورزیم قطعا با این همه تلاش و خواب کم هم انرژی زیادی خواهیم داشت

خواب تیم کوک
خواب کارآفرینان

باز هم تاکید می کنم که شما با خوابتان شوخی نکنید و اگر می بینید بعضی از افراد این لیست خوابشان کمتر از حد معمول است حتما نخواهید خواب آن شخص را الگو قرار دهید

شما خواب کافی را داشته باشید به می توانید دیگر خصوصیت های این افراد را به عنوان الگو انتخاب کنید

البته بعضی از آن ها هم دقیقا خواب کافی را دارند

مثلا جف بزوس مالک آمازون ۷ ساعت خواب دارد که طبق نمودار برای یک انسان به سن و سال او کافی و درست است

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *